- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
- HumanJul vil tilby en inkluderende feiring - 19.12.2024
Nawaz var tidligere medlem av den radikale islamistiske gruppen Hizb ut-Tahrir, noe som førte til at han ble arrestert i Egypt i desember 2001, og fengslet frem til 2006. Mens han satt i fengsel, leste Nawaz bøker om menneskerettigheter og brevvekslet med Amnesty International, som adopterte ham som samvittighetsfange. Sistnevnte resulterte i at Nawaz endret syn og forlot islamismen og ekstremsimen i 2007. I dag forfekter Nawaz en “sekulær” form for islam.
Nylig gjestet han Oslo Freedom Forum og Civitas forkostmøte denne uken. I en kronikk i Aftenposten er den britisk-pakistanske tidligere islamisten kategorisk hard på det han ser på som passivitet fra den liberale venstresiden i mange land:
– En stagnert venstreside opptrer i dag som islamistenes nyttige idioter i Europa. Fanget av identitetspolitikk og sitt eget ideologiske eksperiment ignorerer de kvelertaket islamistene har på Europas muslimske samfunn, er hans argument.
Nawaz (bildet) mener blant annet at noe av kritikken mot innvandring og dagens asyl- og innvandringspolitikk er riktig. Samtidig som han mener at noe av minoritetenes bekymring for rasisme og fordommer også er på sin plass.
– Vi må bli i stand til å holde to tanker i hodet samtidig, skriver han videre i kronikken.
– En umulig samtale
Også under sin tale under Oslo Freedom Forum hevdet han at samtaler om blant annet islam og innvandring er blitt langt vanskeligere å ta, om ikke umulig, innenfor den offentlige debatten.
– Ofte hører man at man ikke kan ta opp konsekvensene av islamistisk voldsideologi fordi man ikke er muslim. Det blir helt feil. En trenger ikke å være homofil for å fremme lhbt-folks rettigheter eller være jøde for å stå opp mot anti-semittisme og jødehat. Vi som er muslimer trenger alle gode krefter i kampen mot ekstremismen som ødelegger for og blant muslimer i Vesten.
Grunnen til at mange ikke tar opp denne kampen er man ikke klarer å skille mellom islam som religion, og islamisme som politisk ideologi.
– Alle religioner har utfordringer, også islam. Som moderate europeiske muslimer har vi fått sjansen til å ta denne debatten, men det forutsetter også vilje fra vår side. Ellers er det de ytterliggående, som vil kuppe debatten, og få lov til å rope høyest.