Åpningsdagen var 12. august der blant andre æresgjesten Manoj Bajpai og kona Neha deltok. Et cirka 30 minutter forsinket program ble startet, der Noman Mubashir fikk æren av å lede showet de neste 15-20 minuttene. Med sine humoristiske forestillinger av den gamle og nye Bollywood-generasjonen fikk han den fullsatte Soria Moria til å le hjertelig.
Etter det humoristiske innblikket i Bollywoods verden entret skuespillerne Manoj Bajpai, Neha, festivalsjefen Nasrullah Qureshi og ordfører Per Ditlev-Simonsen scenen for den offisielle åpningen av Bollywood Fest 2005. Du kan forøvrig lese et lengre intervju med Manoj i neste utgave av Utrop. Videre på programmet var det indisk klassisk dans med Ipsita Behoora, Gaurie og Geeta. Dansen kalles for Odissi og må være noe av det beste undertegnede har sett innen klassisk dans! Med sine fargerike kostymer og sine kompliserte moves fikk Odissi-danserne salen til å følge rytmen. Kveldens høydepunkt var The IndepenDance, en gruppe som består av unge talentfulle dansere av begge kjønn. I fjor fikk vi se dem med et litt annerledes show, men i år var det “A tribute to Madhuri”, en av Indias største skuespillerinner som blant annet regnes som dronningen over indisk dans. Dette var utvilsomt Bollywood på sitt beste!
Selv etter all denne underholdningen hadde publikum fremdeles masse dans og rytmer og se fram til. Et av de neste innslagene var samba med Brazil to Bombay. Undertegnede må få lov til å stille seg noe undrende til hvordan dette var relatert til Bollywood… Særdeles lettkledde damer som prøvde å underholde publikum med samba. Dette var kanskje noe av det som falt minst i smak hos publikum, som festet blikket mange andre steder enn på scenen.
Dagens siste danseinnslag var fra modellen og Bollywoodstjernen Negar Khan, som hadde reist helt fra Roma for å delta på festivalen. Negar ga publikum en helt grei dansopptreden fra sine filmer sammen med medlemmer fra den populære dansgruppen 1 Unity.
Tro på kjærligheten!
Etter mange fargerike danseinnslag og masse glamour gikk programmet videre til åpningsfilmen mange hadde ventet på, “Parineeta” (“Den gifte kvinnen”). Filmen handler om Lolita (Vidya Balan), en foreldreløs ung pike og Shekhar (Saif Ali Khan), en spirende musiker som legger alle sine følelser i musikken han lager. Kjærligheten stiger mellom dem for hver dag som går. Men en dag dukker hennes rike og mektige fetter Girish (Sanjay Dutt) fra London opp. Hennes fars siste ønske blir at Lolita gifter seg med Girish. Dette er Vidya Balans debutfilm, og med sin sterke og jordnære fremførelse av den skjønne Lolita har hun allerede vunnet mange hjerter. “Parineeta” er en film som anbefales til de som foretrekker dramatikk eller bare for de som rett og slett tror på kjærligheten!
Basaren for deg,
meg og alle
Bollywood Fest hadde flere ulike tilbud i år der blant annet Dance workshop hadde en sentral rolle. De kommende dagene skulle det være anledning til å lære seg filmdans, bhangra, Odissi og moderne dans. Lørdag og søndag var det størst oppmøte, og dette skyldes blant annet av at de største stjernene var tilstede de dagene. Drøyt 50-60 danseglade mennesker hadde tatt turen til Soria Moria på formiddagen, der også mange nordmenn tok del i de eksotiske dansekursene.
Mens noen lærte seg bhangra, ble det utført mehndi (henna maling) like ved scenen. Fatima Darugar, som påførte den nydelige oransjefargen på store og små, forteller til Utrop at hennamaling blir stadig mer populært blant nordmenn. Hun forteller at mehndi er hovedsakelig en høytidelig tradisjon som vanligvis blir utført på “eid” (muslimsk helligdag) og ved bryllup.
Det indiske kjøkkenet var representert med samosa, pakode, tikka masala, nan og forkjellige dressinger. Det jeg savnet mest var et litt bredere tilbud fra det indiske kjøkkenet. India har et hav av ulike retter som publikum hadde elsket, men i dette tilfellet var det liten variasjon mellom matrettene. Publikum hadde også i år anledning til å kjøpe indiske filmer, musikk samt smykker og sko. En stor variasjon av den asiatiske trenden som snart inntar de europeiske butikkene.
Film, film og atter film
Utover uken som festivalen varte var det flere filmer i vente, der blant annet komedien “Maine Pyar Kyoun Kiya” (“Hvorfor forelsket jeg meg?”) falt i smak hos publikum. En nesten fullsatt Soria Moria kom får å se Salman Khan og Sushmita Sen i de lattermilde rollene. Hvordan intrigene utvikler seg vil du se i denne morsomme sommerkomedien som får deg til å le fra begynnelse til slutt.
På festivalen fikk publikum anledning til å se en av de store Bollywoodfilmene av nyere tid, den kritikerroste “Veer-Zaara”. Med i filmen var Bollywoods mest kjente skuespillere, Shahrukh Khan, Preity Zinta og Rani Mukherjee. Dette er en moderne kjærlighetsfilm av typen Heer-Ranjha (fra Punjab) og Romeo-Julie. To forskjellige mennesker møtes og føler kjærlighet for hverandre. En grenseløs kjærlighetsfortelling!
Videre inneholdt programmet et imponerende spekter av filmer, som blant annet “Mughal-E-Azam” fra 1960. Klassikeren tok hele ti år å komplettere, og nå utgitt i farger og klar for det norske publikum.
Etter en uke med glamour, fargerike kostymer, kjærlighetsfilmer, kjendiser, dans og deilig indisk mat måtte festivalen avsluttes.
Avslutningsfilmen for i år var “Sarkar”, med legenden Amitabh Bachchan sammen med sønnen Abhishek Bachchan. Filmen er regisør Ram Gopal Varmas egen tolkning av Mario Puzos bok “Gudfaren”. Og for en tolkning! Må uten tvil oppleves. Denne og flere filmer som “Satya” (med Manoj Bajpai), “Paheli” og “Black” er noe av det beste du kan få servert fra den indiske filmfabrikken. For den drevne filmgjenger var det også mulig å få oppleve en “ikke-kommersiell” side av Bollywood med filmer som “Raincoat”, “Morning Raga” og dokumentaren “Sunset Bollywood”.
Etter 168 timer med Bollywoodunderholdning tok denne festivalen en vellykket slutt. Utrops medarbeider kan omsider trekke pusten, og venter allerede spent på hva programmet for 2006 vil ha å by på!
UNDERSAK
Friske 2000 år gamle rytmer
Publikum på årets Bollywood Fest var blant de heldige som fikk et unikt innblikk i en 2000 år gammel dansetradisjon fra India, Odissi.
Av Yassar Nazir
Den klassiske dansen har sin opprinnelse i Orissa-området ved Indias østkyst, og er blant de eldste dansekunster man kjenner til i dag. Odissi har sin bakgrunn i hinduismen og dansen utføres med synlig religiøse og mytologiske referanser, hvor reinkarnasjon og guddommelig hengivenhet spiller en sentral rolle. Opprinnelig ble dansen kun utført inne i tempel, unnlatt offentlig skue.
Ipsita Behoore er kommet hele veien fra India for å delta på festivalåpningen. Hun er en meget anerkjent Odissi-danser og har hatt forestillinger rundt om i hele verden.
Behoore forteller Utrop at etter kolonitiden under britisk herredømme var mye av denne tradisjonen blitt borte, men Youth Festival i Delhi i 1959 satte på nytt fokus på Odissi. Publikum ble svært positivt overrasket over å se denne klassiske dansen i offentlighet, utenfor tempelets vegger. Selv sier danseinstruktøren bak skolen Pratidhwani at hun er oppvokst med Odissi i blodet og har danset siden hun var seks år gammel. For fem år siden startet hun en dansegruppe som viser frem dansen over hele verden. To av studentene hennes, Gaurie Mishra og Geeta Tripathy, er med til Oslo. Gaurie, som selv er journalist hjemme i India, forteller at Odissi krever veldig mye trening. Til tider går det gjerne med 25-30 timer i uken til dansetreningen. Alle tre er glad for å ha fått anledningen til å vise frem sin tradisjon helt her oppe i Skandinavia, og roser det livlige norske publikum. Kanskje kommer de tilbake en gang for å vise oss mer fra mytologiens verden?