Telekortleverandøren Lebara lanserte nylig kontantkort-abonnementet Lebara Mobile for mobiltelefon, som gjør det mulig å ringe historisk billig til utlandet.
I Norge kostet en telefonsamtale til hjemlandet Sri Lanka kr. 24 i minuttet i 90-årene. Leon så potensialet med å tilby utenlandssamtaler til lavpris, og begynte med å selge telefonkort for et annet selskapet som i dag er konkurrenten til Lebara. Leon ble dessuten kåret til beste selger i Skandinavia i 2001.
Tre venner som jobbet sammen i den tiden fikk ideen om å starte sin egen bedrift, og i 2001 startet de selskapet Lebara med avdelinger i andre Europeiske land.
– Navnet Lebara består av to forbokstaver til tre venner som startet med bedriften. LE fra navnet mitt Leon, BA fra navnet Baskaran som er direktør i avdelingen i Nederland og Rathish som er direktør i avdelingen i England, forklarer Leon fra sitt nybygde kontor i Kongens gate.
Eksplosiv fremgang
I dag har bedriften avdelinger i 17 land, og fortsetter å etablere i andre land. Omsetningen i selskapet har økt fra 15 millioner kroner i 2002 til 110 millioner i 2004. På Europabasis har selskapet en omsetning på 200 millioner euro. I 2006 skal selskapet åpne kontorer i Asia.
– Mitt mål er å børsnotere selskapet i innen år 2008, sier Leon. Han begynte i forretningslivet allerede som 18-åring og importerte elektriske artikler da han bodde på Sri Lanka. Å gjøre forretning er det han brenner for.
I Norge er det 19 ansatte og selskapet har planer om å ansette flere. Bedrifter og butikker med mer enn 20 nasjonaliteter distributører for Lebara.
– Hardt arbeid, seriøsitet og ærlighet er nøkkelen, mener Leon som prioriterer å jobbe på fritida også.
Desidert billigst
Aftenposten Forbruker sammenlignet ringeprisene til 30 land. Lebara Mobiles priser var vesentlig lavere enn Telenor Mobil og NetComs rimeligste mobilabonnementer til alle landene i undersøkelsen.
Selv sammenlignet med Telenors fasttelefonabonnement Basis, var Lebara Mobile billigst i 20 av 30 tilfeller. Selskapets inntog på mobilmarkedet kan revolusjonere prisene på telefonsamtaler til utlandet, skriver Forbruker.no
Hvordan markedsfører dere ovenfor minoritetsgrupper?
– Vi har laget brosjyrer på flere språk, og møter innvandrere der de er. Dessuten mener jeg markedsføring på folkemunne fungerer svært godt. Hvis én innvandrer kjøper Lebara mobile, kan man 10 doble framtidige kjøpere, forklarer han. Det er fordi innvandrere har større sosiale nettverk, og en kjøper påvirker i sterkere grad andre til å kjøpe samme produkt.