Teaterstykket «Hvem var Eugene Ejika Obiora» hadde sin siste forestilling fredag 14. mars på teaterbåten MS Innvik i Oslo. Nå håper leder av Nordic Black Theatre og ildsjelen bak forestillingen, Cliff A. Moustache, at stykket blir satt opp i resten av landet og spesielt i skolene.
– Ungdom er vår framtid og de er symbol på hvor vi bør begynne. Derfor håper jeg også at teaterstykket blir skoleteater, forklarer Moustache.
Regissør Cliff Moustache
Eugene Ejike Obiora døde av kvelning under pågripelsen i Trondheim 7. september 2006. Politiet ble anklaget for å bruke unødvendig mye makt under arrestasjonen. Nå er saken avsluttet og riksadvokaten har frikjent de involverte politimennene.
Kan skje igjen
Til høsten skal teaterstykket settes opp på selve hendelsestedet Trondheim og deretter forhåpentligvis i resten av landet. Moustache er pessimistisk og tror slike saker vil skje igjen. Derfor mener han at det haster med bevisstgjøring rundt det som har skjedd med Obiora.
– Det står kun om økonomien, men målet er nå det hele norske folket. Temaet er allmenngyldig og angår alle. Jeg vil skape samfunnsengasjement og at folk skal bry seg. Husk at lignende saker har hendt med flere enn bare Obiora, sier Moustache.
Tviler på balanse
Arne Johannessen, leder for Politiets Fellesforbund, var skeptisk til om stykket kunne være balansert og ikke fordømmende overfor politimennene. Skuespiller Mads H. Jørgensen mener at det ikke har vært formålet med forestillingen.
Skuespillerne Samuel Noko og Mads Jørgensen
– Jeg tror forestillingen taler for seg. Kunstens oppgave er ikke å være balansert, men heller ikke å henge ut folk, sier han.
Jørgensen mener at teater har flere fordeler i forhold til andre medium for å gi en samtidsanalyse av slike hendelser.
– I dette teaterstykket har vi tatt i bruk en del symbolikk for å belyse de krefter som er i oss mennesker. Vi viser situasjoner og provokasjoner som kan ligge i hodene til folk lenge etter at de har sett forestillingen, sier han.
Han får støtte av sin medskuespiller Samuel Noko.
– Selv om jeg vet hvor jeg står i denne saken viser forestillingen at vi alle er mennesker. Det er tragisk at den ene parten ikke får uttalt seg, men vi viser flere sider av mennesket Obiora, sier han
Har analysert saken
Arne Johannessen har ikke sett forestillingen selv, men det har to av hans kolleger. Han mener at de ikke synes at teaterstykket har vært helt balansert slik de håpet. Johannessen er fortsatt skeptisk til at stykket skal settes opp i andre landsdeler.
– Jeg mener fortsatt det samme som før stykket ble satt opp. Det er veldig spesiell sak som det er krevende å lage balansert teater av, sier han.
Johannessen påpeker likevel at kunst er viktig uttrykksform som har lang tradisjon i analyse av samfunnsspørsmål. Han mener at Nordic Black Theatre selvfølgelig må få lov til sette opp teater hvor de vil.
– Jeg liker formålet om å bidra til debatt, og kunst er anerkjent uttrykksform for å gjøre det, men jeg redd denne saken ikke egner seg. Spesialenheten har gjennomanalysert alle fakta i denne saken og har kommet fram til en konklusjon.