Fra religionskrig til forsoning

På begynnelsen av 1990-tallet brøt det ut konflikter mellom de to religiøse gruppene i den nordvestlige delstaten Kaduna, hvor Wuye og Ashafa var både religiøse ledere og frontfigurer for motstridende militser. Medlemmer av begge trossamfunnene ble drept, deriblant to av Ashafas slektninger, mens Wuye mistet den ene hånda i opprørene. For guvernøren i Kaduna, som har nesten fem millioner innbyggere, var dette en uakseptabel situasjon, og i 1995 utfordret han de to religiøse lederne til å skape fred mellom muslimer og kristne.

Vold avler vold
– Det var vanskelig å overbevise våre tilhørere om at vi ikke bare skulle la kampene opphøre, men også tilgi hverandre for tapene begge parter hadde lidd, sier Wuye i dokumentarfilmen ”The Imam and the Pastor” fra 2006. I dag driver Imam Ashafa og han Muslim-Christian Interfaith Mediation Centre i Kaduna, et kooperativt konflikthåndteringssenter for problemer på tvers av islam og kristendom.
– Vi er alle i samme båt og må se forbi skadene vi har voldt mot hverandre tidligere. Med hevn blir bare vondt verre, og ofte er resultatet at man frambringer mer frykt og hat, noe som strider i mot begge religionenes doktriner, skriver Ashafa og Wuye til Utrop per e-post.

Inspirerer
Historien om de to har gått verden over og imamen og pastoren har de siste årene hatt mange turer til Europa. Muslimsk studentsamfunn (MSS) og Oslo Kristelige Studentlag (OKSL) er to norske organisasjoner som har latt seg inspirere av Wuye og Ashafa, og tidligere i år samarbeidet de om en framvisning av dokumentaren.
– Etter at vi kom i snakk under et forum arrangert av studentprestene ved Universitetet i Oslo, bestemte vi oss for å gjøre noe sammen. Mange blir nok negativt påvirket av media til å tro at forholdet mellom religionene bare er konfliktfylt, og derfor er det viktig å vise at det er mulig og samarbeide til tross for trosforskjellene, sier ledere for de to studentgruppene, Mariam Javed (MSS) og Astrid Sandnes (OKSL), som også hadde invitert Oddbjørn Leirvik til å kommentere filmen.
– Desmond Tutu har sagt ”Ingen framtid uten tilgivelse,” og jeg føler det er mye av den samme tankegangen Wuye og Ashafa følger. Samtidig er det og interessant å se filmens budskap i forhold til norske konflikter på tvers av kulturene, sier Leirvik, som er professor i interreligiøse studier på teologisk fakultet ved Universitetet i Oslo.

Utfordrer troen
– Det nyeste eksempelet på konflikter mellom trossamfunn i Norge er Karikaturstriden, og jeg synes norske kristne og muslimer taklet situasjonen langt bedre enn tilhørere av kristendom og islam i Danmark. Takket være langvarig, systematisk tillitsbygging mellom de to trossamfunnene kom de raskt i dialog med hverandre, og unngikk dermed de verste konfrontasjonene, sier Leirvik.
Til tross for at flere av publikummerne ytret sin enighet med Leirvik, var det og enkelte som utfordret organisasjoner og foraer for de to religionene om ikke bare å finne fellesnevnere, men også diskutere de områdene som skiller kristendommen fra islam og vice versa. I dokumentarfilmen nevner Wuye og Ashafa dødsstraff som et skille mellom brukerne av deres senter.
– Vi har hatt mange dyptgående diskusjoner på tvers av religionene, men først nå som vi har bygget opp organisasjonen begynner det å bli lettere å ta opp selv de områdene som splitter muslimer og kristne. Sannsynligvis har det mye å gjøre med at vi ikke lenger ”pakker inn” verdikonflikter, men går i stedet til bunns i dem, skriver de to senterlederne.

Bærekraftig
Til tross for at ”The Imam and the Pastor” først og fremst er et godt eksempel på hvordan samarbeide på tvers av religioner, formidler den og historien om et unikt samarbeid mellom to tidligere fiender. I følge hovepersonene selv hviler ikke senterets drift bare på deres skuldre.
– Senterets bærekraftighet er veldig viktig for oss, og driftskontinuiteten er allerede sikret. Blant annet har vi egne koordinatorer i forskjellige geografiske områder av Kadana, samt ungdomsmedarbeidere og administrative direktører, skriver Wuye og Ashafa, som deler sine ønsker med studentleder Javed.
– Troende, uansett religion, har som regel forståelse og respekt for hverandres behov, det være seg muslimenes bønnetider eller kristnes søndagskirker. Samarbeid på tvers av religioner er derfor enklere å gjennomføre enn det man skulle tro, og forhåpentligvis var filmvisningen bare et av mange kooperasjoner mellom MSS og OKSL, sier Javed og Sandnes.