- Zahid får stipend fra Vestland fylkeskommune - 22.11.2024
- The War That Must Never Be Fought - 22.11.2024
- Ileni kan få årets Frivillighetspris - 21.11.2024
Det er Hovedorganisasjonen for handel og tjenester i Norge (HSH) som har beregnet at julehandelen vil øke og at nordmenn tilsammen vil ha et forbruk på omtrent 48,5 milliarder kroner fram mot jul.
I år er det Framtiden i våre hender, Grønn hverdag, Changemaker og Attac Oslo øst som står bak kjøpefri dag i Norge. Formålet er å vekke oppmerksomhet rundt overforbruk og shoppingmentaliteten i den rike del av verden, og få fram følger for miljø, livskvalitet og rettferdig fordeling.
Skulle gjerne vært oftere
Filmskaper Mikkel Storm Glomstein er aktiv i 10:10-kampanjen, som har som mål å få så mange institusjoner som mulig å tenke miljøvennlig . Glomstein sier at 10:10 mer enn gjerne støtter og promoterer tiltaket.
– Jeg skulle gjerne sett flere kjøpefrie dager. En enkelt kjøpefri dag fungerer kanskje bevisstgjørende, men har ingen særlig effekt i seg selv.
Den vestlige livsstilen er uten fremtid, og vil føre oss alle ut i avgrunnen.
Et sted må man likevel starte, mener Glomstein.
– Forbruket vi har som samfunn er som kjent ikke bærekraftig , og bidrar til å forsterke klima- og ressurskrisene som vil kunne prege årene som kommer. Vesten har et særskilt ansvar for disse problemene.
– Hvorfor?
– Fordi vi som rike i-land har hovedskylden for de klimaendringene som nå kommer, og vi i tillegg er de som i minst grad vil rammes. I hvert fall i første omgang. Klimakrisen må løses gjennom bindende internasjonale avtaler, og det er derfor viktig å skape tillit mellom rike og fattige land, og det kan kun skje ved at de som er skyld i problemet rydder opp etter seg.
Livsstil uten fremtid
Forsker og forfatter Nina Dessau, som er tilknyttet Global Migrants for Climate Action, er enig med Glomstein i at aksjonen er symbolsk. Hun er overbevist om at Norge og andre vestlige lands forbrukskarusell er fullstendig ødeleggende.
– Folk føler et konstant press til å kjøpe ting som man strengt tatt ikke trenger, bare for å vise at man “henger med”. Husk alle milliardene som ikke bare går til forbruk, men som også til reklame for å skape dette overforbruket. Jeg ser på dette som livsstil uten fremtid, som vil føre oss alle ut i avgrunnen .
– Ofte snakkes det om Vestens ansvar i klimaspørsmålet. Hva med elitene i u-landene, har de også et ansvar?
– Så absolutt. Overklassene i de fattigere landene har sterke forbindelser til vestlige lands regjerende økonomiske og politiske eliter. U-landene er blitt presset til å innføre markedsøkonomi og økt forbruk. Dette har gagnet eliten på bekostning av de andre sosiale klassene og naturen.
Om klimakampanjer i Norge
10:10: en klimakampanje som ble lansert i Storbritannia i september 2009. 10:10-Norge ble lansert etter nyttåret. Formålet er få flest mulige mulige, både privatpersoner, bedrifter, og alle slags institusjoner fra politi til fotballklubber, til å kutte utslippene sine med 10 prosent i løpet av 2010.
Kjøpefri dag: Startet i 1992 i Canada som Buy Nothing Day. Har spredd seg til USA og flere land i Europa, blant annet Storbritannia og Norge.