- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
World Education Week har håndplukket H20 vgs som eneste norske skole til å dele sine erfaringer med et globalt publikum.
Under FNs læreruke, 5. – 9. oktober, fikk 100 skoler fra hele verden illustrere hvordan man kan oppfylle FNs bærekraftsmål nummer 4 om god utdanning. H20vgs fikk dele sine beste praksiser og gi fem konkrete råd som har bidratt til elevenes suksesser, og som bygger opp de fire dybdelæringselementene i skolens læringsstruktur.
Skolen presenterte praksiser som mobilisering av læringspartnerskap, aktivere 24/7 læringsmiljøer, utnytte digitale læringsplattformer, og variere pedagogiske læringspraksiser.
– Jeg er fryktelig stolt av elevene våre, og er veldig glad for at vi har så mange gode samarbeidspartnere i mentor-landsbyen vi er i ferd med å bygge opp rundt skolen vår, på hjørnet av Botanisk hage, sier rektor Astrid Grytte via en pressemelding.
Lokale aktører i mentorrolle
H20vgs kalles “den grønne sentrumsskolen”, og har fått flere utmerkelser for sine ungdomsbedrifter flere år på rad. I år har skolen blitt årets entreprenørskapsskole både i Oslo og nasjonalt.
– En av faktorene til våre elevers suksess med ungdomsbedrifter er samarbeidet med andre lokale aktører som fungerer som elevenes mentorer. Hver elev tildeles flere mentorer. Kort sagt mener H20vgs at det kreves en landsby for å oppdra et barn. Eller i våre ord: det trengs
en H20 mentor-landsby for å bærekraftig undervise, mentorere og sponse våre elever, sier utviklingsleder Marianne Morck på H20vgs.