- Norske mobilselskap outet asylsøkere - 23.12.2024
- – Jeg tenker på hvordan vi tar imot «de nye» i Norge - 23.12.2024
- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
Fatih ser digital kontakt som viktig i en periode hvor nære relasjoner og samhold blir satt på prøve.
– ZoomGjest er et prosjekt som tar sikte på å redusere ensomheten og sikre kommunikasjon mellom ulike samfunnsgrupper. Samtidig er det et ønske om å bidra til økt sosial samhørighet, bærekraftig sosialisering og hjelp til eldre eller andre som er i nød grunnet pandemien.
– Hva fikk dere til å sette i gang?
– Hovedidéen er å bringe mennesker og samfunnsgrupper sammen, kjempe mot ensomheten og legge til rette for en bedre integrering av de som er nye i Norge.
Ensomhetens trussel
Noen i prosjektgruppen er mennesker som nettopp har kommet til Norge.
– Her snakker vi om folk som har etterlatt sine slektninger og flyktet til Norge. Disse menneskene vet hva det betyr å være ensom. Vi ønsker å redusere ensomheten i samfunnet, som kan være en truende faktor for fred og komfort i menneskelivet.
Nettbasert integrering
Teamet bak ZoomGjest består av personer fra Norge og Tyrkia.
– Vi er en prosjektgruppe med ulike yrkesbakgrunner, mest lærere og høyere utdanning. Samtidig skal også temaet inngå samarbeid med lokale aktører som ser nytten av og ønsker å bidra til prosjektet.
– Hvorfor er prosjekter som ZoomGjest viktige i en nedstengning?
– ZoomGjest er viktig for å opprettholde og øke kommunikasjonen under vanskelige perioder, som nå under pandemien, og er spesielt viktig for å bekjempe ensomheten. Liknende prosjekter hjelper også til å øke bevisstheten om bruk av teknologien for å bli kjent med andre kulturer og mennesker med ulike bakgrunn. Slike prosjekter kan også bidra til å effektivisere og forbedre integreringsprosessen i samfunnet, som igjen er et av våre mål med dette prosjektet.
Utvider på språkfronten
Fatih hevder ZoomGjest vil utvikles til å bli en flerspråklig hjemmeside.
– For oss er målet å skape en digital plattform hvor interesserte kan selv plukke hvem de vil besøke ut i fra en portefølje. Per i dag finnes vi på Facebook, Twitter og Instagram.