- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
- HumanJul vil tilby en inkluderende feiring - 19.12.2024
Når man ringer er det saksbehandlere fra asylavdelingen som besvarer telefonen på UDIs nyopprettede telefonnummer 23351800, sier fungerende avdelingsdirektør Tone Loge Tveter til utrop.no.
– Bakgrunnen for telefonen er økt brukerfokus, noe som står sentralt for UDIs direktør Frode Forfang. Her er målet at søkeren skal få riktig svar første gang. I tillegg ønsker vi å minske køtiden på telefonen, forteller hun.
Ønsker å gi bedre informasjon
Er det mange som sålangt har henvendt seg til UDI via dette nyopprettede nummeret?
– Vi får mange henvendelser på telefonen vår, og de synes bare å øke. Første uke vi opprettet ”asyltelefonen” mottok vi 485 telefoner, mens vi mottok 792 henvendelser i andreuken.
Loge Tveter fremhever at mange av de som ringer er asylsøkere som lurer på hvordan er statusen i asylsøknaden sin.
– Vi håper at vi nå vil være mer tilgjengelige samt at vi vil gi bedre informasjon til søkerne, forklarer hun til utrop.no.