- – En julebok om barns forenende kraft - 24.11.2024
- Sakprosa-Brage til Ayesha Wolasmal - 23.11.2024
- Zahid får stipend fra Vestland fylkeskommune - 22.11.2024
“Liker du å bli sugd?”
Stedet er Oslo, høsten 2013. Han som sa dette var en drosjesjåfør. Kvinnen som fikk forespørselen gikk både til taxisentralen og til mediene for å fortelle sin historie. Og så har det ballet på seg (unnskyld uttrykket).
Et økende antall tilfeller av seksuell trakassering blant drosjesjåfører rettet mot passasjerer er nemlig blitt rapportert inn til drosjeselskaper de siste ukene. Så langt i år har Oslo Taxi fått 30 klager på ulike typer trakassering, mens Norgestaxi har fått seks. Alt fra sexsnakk, til tafsing og grafsing på lår, til enda mer alvorlige forhold har blitt rapportert. Enkelte sjåfører har bedt seg selv inn på nachspiel, andre har bedt om “alternativ betaling”.
For mange er sisteturen hjem på en helgekveld kanskje det punktet man er på sitt mest sårbare.
Kultur har ofte blitt utpekt som årsak. En stor andel av taxisjåførene har utenlandsk bakgrunn, gjerne fra land hvor kvinner har få rettigheter og nyter liten respekt. Forsker Mons Bendixen ved NTNU, som har gjort studier på taxinæringen, ønsker ikke stigmatisere en hel gruppe, men sier at sjåfører med en annen kulturell bakgrunn kan tolke signaler fra kvinner på en annen måte, utifra sin kulturelle kontekst.
“Ut av skapet”
I løpet av disse dagene har også flere gått ut og fortalt om sine skrekkhistorier. Blant annet kunne samfunnsdebattanten og leder i Norges Fredsråd, Hedda Bryn Langemyr, fortelle om sine opplevelser rundt flere trakasseringsepisoder.
For mange er sisteturen hjem på en helgekveld kanskje det punktet man er på sitt mest sårbare. Og da kan ikke taxituren være et forum for seksuelle hook-ups. Men skal det virkelig måtte gå langt at både Langemyr og andre må komme ut med sine historier før det gjøres noe?
Oppgjør eller ei
Byrådsleder Stian Berger Røsland innkalte nylig taxinæringen og politiet til hastemøte. Han reagerte sterkt etter avsløringene, og mente forholdet var uakseptabelt. Han påpekte muligheten til å inndra løyver, for at politiet har mulighet til å trekke tilbake kjøresedler, og for at bransjen har mulighet til å være tydelig på hvem de ønsker skal få kjøre.
Lignende klager har kommet før, uten at hverken næringen, politikerne eller andre har foretatt seg noe. Nå som denne skandalen kommer frem i lyset, så hører jeg også, både privat og via sosiale nettverk, andre beklagelige historier. Ikke bare om kvinner som sex-trakasseres, men i tillegg om menn som fleipes grovt med fordi de ser “homsete” ut og blinde som nektes adgang av sjåfører som ikke vil ha “skitne (fører)hunder” i baksetet.
Et sted må endringen starte, ihvertfall. Fokuset må ligge på profesjonaliteten, slik det forhåpentligvis er blant flertallet av Oslos taxisjåfører. Næringen kan i verste bli liggende brakk, og slite med et langvarig imageproblem på lang sikt.