- Ileni kan få årets Frivillighetspris - 21.11.2024
- Canada hevder å ha avverget iransk drapsplan mot eksminister - 20.11.2024
- Norsk-pakistansk Oslo-jente finalist i Barnas Tale - 20.11.2024
Svensk-bosnieren Mustafa Agovic ble innlagt på sykehus i flere dager etter en voldsepisode i september. Han ble overfalt i sin egen buss da han kjørte en rute på Nesodden.
– Jeg er fremdeles sykemeldt og har mye smerter. I tillegg er jeg redd for å gå tilbake på jobb, sier Agovic, som har fått diagnosen posttraumatisk stress etter voldsepisoden.
Agovic er ikke et enkelttilfelle. YTF utførte en medlemsundersøkelse i juli som viste at tre av ti bussjåfører har opplevd vold eller trusler på jobb. Etter voldsepisodene er få sjåfører tilbake på jobb.
Ikke tilbake på jobb
Tallene er ganske dystre. Hele 89,9 % av de som har opplevd vold eller trusler, har opplevd dette flere ganger. I tillegg melder 65 % av de spurte at de kjenner noen som har blitt utsatt for vold eller trusler.
– Sjåførenes sikkerhet og arbeidsdag må bedres. Løsningen er å bedre bussanbudene. Økonomi kan ikke lenger gå på bekostning av sikkerhet. Myndighetene må sette i verk tiltak som trygger sjåførenes hverdag, krever forbundsleder Svein Furøy, sier forbundsleder Svein Furøy i Yrkestrafikkforbundet (YTF), i en presseuttalelse.
– Skap tryggere arbeidsdager
Et avgjørende virkemiddel er å få sikkerhetselementene inn i bussanbudene, mener Furøy.
– Yrkestrafikkforbundet (YTF) har i lang tid jobbet for å skape tryggere arbeidsdager for sjåførene. Organisasjonen har presentert en rekke tiltak som vil gjøre jobben og hverdagen til sjåførene tryggere.