- Zahid får stipend fra Vestland fylkeskommune - 22.11.2024
- The War That Must Never Be Fought - 22.11.2024
- Ileni kan få årets Frivillighetspris - 21.11.2024
Karikaturen av den israelske statsministeren formet som et hakekors, ble publisert tirsdag i Dagbladet, og er tegnet av Finn Graff.
Ifølge NRK falt tegningen ikke i god jord hos den israelske ambassaden i Norge, som krever en offentlig beklagelse og at Dagbladet fjerner tegningen.
Ervin Kohn, forstander i det mosaiske trossamfunn, er ikke nådig i sin kritikk av tegningen.
– Denne tegningen er grovt antisemittisk. Det er den i henhold til en internasjonal definisjon på hva som er antisemittisme, sier han til NRK.
Videre etterlyser Kohn handling hos Dagbladet.
– Dette er ikke først gang Graff kommer med antisemittiske tegninger, men fjerde gang. Nå må Dagbladet våkne og bestemme seg for å ikke være et antisemittisk blad, sier han.
Uenig om antisemittisme
Illustratør Finn Graff stiller seg uforstående til kritikken.
– Jeg er ikke enig i at tegningen er antisemittisk. Den er anti-Netanyahu. At Kohn hevder noe annet, får jeg bare ta til etteretning, sier Graff til NRK.
Kjersti Løken Stavrum, nestleder i Norske PEN, forsvarer Graff. Stavrum mener karikaturen er en legitim kommentar til debatten som pågår i Israel. I juli vedtok nasjonalforsamlingen i landet en kontroversiell lov, som erklærer landet som “en nasjonalstat for det jødiske folk”, og hvor blant annet også arabisk språk mister status, og ikke lenger anerkjennes som najonalspråk. Loven kritiseres som diskriminerende mot ikke-jøder.
– Det vi bør diskutere, er saken som tegningen er en kommentar til. Det er like mye opp til israelske myndigheter og andre å gjendrive Finn Graffs tegning, og argumentere og vise at han tar feil, sier Kjersti Løken Stavrum.
Forsvarer publisering
Geir Ramnefjell, politisk redaktør i Dagbladet, forstår reaksjonene fra ambassaden og Det mosaiske trossamfunn, men forsvarer publiseringen.
– Satiretegningen har en friere rolle og en spesiell stilling i norsk presse. Tegningen er en bevisst overdrivelse der virkemidler kan gå utover det som blir brukt i en tekst, sier han til NRK.