Fagfolk vil ha et mer inkluderende annonsemarked

Annonsører bør bevege seg bort fra ekskluderingslister for å få opp mangfoldet, mener bransjefolk.
Foto: Pixabay
– Dagens bransjestandarder for ekskludering av innhold og annonseplasseringer har uheldige konsekvenser for inkludering og mangfold, skriver Anette Heier White og Bjarte Øgrey i Channel Factory.

White og Øgrey har skrevet i et innlegg i Kampanje om hvordan annonseplassering kan få uheldige utslag for mangfoldet. Særlig sikter de til bruken av blokkeringslister.

– I dag er ikke blokkeringslister et optimalt verktøy. På den ene siden kan fortsatt store mengder «ikke-optimalt» innhold passere blokkeringen, noe som får negative konsekvenser for kampanjens effekt og avkastning. Men fremfor alt sikrer ikke blokkeringslister aktivt at annonser plasseres sammen med relevant og positivt innhold.

Å ha fokus på mangfoldet er rette veien, mener kommentarskribentene

I kampen for ansvarlige medieinvesteringer må vi flytte fokus fra ekskludering og forsiktighet, til bevisst inkludering av innhold som fortjener å motta penger fra annonsører. Å stoppe helt med blokkeringslister er ikke svaret, men vi må snakke mer om inkludering, mangfold og kontekst (…) Vi må inspirere hverandre til en endring som fremmer et mer inkluderende annonsemarked. Dette vil være en seier for annonsører, for bransjen for øvrig og for samfunnet generelt. få

Les mer i Kampanje