– Hele oppveksten var en kamp


Foto: Privat
Parichehr Taheri har hatt en vanskelig oppvekst. I dag er hun tekstilkunstner, og har torsdag stilt ut to store verk på Deichman Bjørvika.

Parichehr Taheri er født og oppvokst i sørvest Iran på 80-tallet, under krigen mellom Iran og Irak.

– Barndommen i krig, ungdomstiden i etterkrigstid som ikke var noe bedre. Hele oppveksten var en kamp. Slik oppsummerer hun livet før han kom til Norge.

Opptatt av rettferdighet

Fra Taheri var barn var hun opptatt av rettferdighet til tross for at rettferdighet var noe som var tydelig mangelfull i et korrupt styresett som Iran.

– Som ungdom var jeg en motstander av regimet, og jeg skrev dikt og noveller som kritiserte det prestesyret I Iran direkte. Diktene hadde mest fokuspå kvinnesrettigheter, sier hun til Utrop.

Som en samfunnsengasjert kunstner og poet, fant hun tidlig ut at hennes styrke og språk er sine kunstneriske verk.

Flyttet til Norge

I 2006 flyttet Taheri ut av Iran.

– Jeg forlot mine foreldre, mine søstre og alt jeg var glad i. Og mitt kjære, elskede hjem. Jeg flyttet til Norge i jakten på et liv uten frykt, et liv der jeg kunne være kunstner og utrykke meg slik jeg ønsker.

Norge tok Taheri i mot, og her jobbet hun for å nå drømmene sine.

– Å begynne i et nytt land, lære språket, kulturen og de sosiale kodene krever mye innsats, men jeg fulgte drømmen min, og søkte på Kunsthøyskolen i Oslo (KHIO) og kom inn, forteller hun.

Kunstverk

I Taheri sine kunstverk beveger hun seg mellom tid og rom, og hun er opptatt av å skape et poetisk uttrykk som setter søkelys på menneskelige relasjoner.

– Mine verk er selvsagt preget av egne erfaringer fra oppveksten i Iran og det nye hjemmet jeg skapte meg her i Norge, sier kunstneren.

I Deichman Bjørvika viser Taheri sine to tekstilverk, Lengsel fra 2012 og Gylne øyeblikk fra 2022.

Verkene ”Lengsel” til venstre, og ”Gylne øyeblikk” til høyre på Deichman Bjørvika. Foto: Privat
Foto : Privat

Til Utrop sier Taheri at ”Lengsel” har ikke vært vist siden det ble utstilt i 2012 første gang, og har siden den tid vært bortgjemt i en koffert helt til det ble åpnet og tatt frem igjen under åpningen av utstillingen i november 2023. Verket er skjørt og tekstilet kan forvitre og falle fra hverandre under utstillingsperioden.

– Det verket betyr mye for meg. Det er sammensatt av brev og notater som er viktige for meg, og det handler om et liv i eksil, savn og tapte øyeblikk. Det handler om alle de samtalene jeg kunne hatt rundt et bord med mine foreldre, daglige samtaler når man drikker morgen-teen eller kaffen, sier Taheri.

Hun forteller at”Gylne Øyeblikk” er laget spesielt til utstillingen på Deichman, og består av en rekke brev mellom kunstneren og familie og venner i Iran, brevene er sydd inn i en silkeduk. Begge verkene følges av et poetisk tekst skrevet av kunstneren.

Utstillingen står ut januar.