– Utlånere ser på innvandrere som risikogruppe

KIAs styremedlem Karen Contreras-Lisperguer (t.v) under et debattpanel om innvandreres låneutfordringer i Arendalsuka.
Foto: Vitor Bruno
Språk, men også økonomi og umyndiggjøring, sees på som hindre til at mange med innvandrerbakgrunn kan få gode lånebetingelser.
Claudio Castello
Latest posts by Claudio Castello (see all)

En av fire innvandrere finner det utfordrende å søke boliglån, og en av tre opplever det som vanskelig å komme i kontakt med banken, viser en ny nasjonal kartlegging gjort av Kristent Interkulturelt Arbeid (KIA)

Av de 179 respondentene som ble intervjuet, opplevde 36 prosent det som vanskelig å komme i kontakt med banken, mens 25 prosent fant det utfordrende å søke boliglån, viser kartleggingen.

KIA Norge, Osskvinner og Finansforbundet har utarbeidet kartleggingen med støtte fra Finansmarkedsfondet, og de foreløpige resultatene ble presentert under Arendalsuka.

Intervjuobjekt: – Følte meg umyndiggjort

Utrop traff Karen Contreras-Lisperguer, regionleder i KIA Norge og styreleder i Osskvinner under Arendalsuka, hvor hun fortalte om arbeidet med å kartlegge hvordan innvandreres forskjellsbehandles av finansinstitusjoner.

– Jeg har vært i Midt-Norge og intervjuet innvandrere i Trondheim, Ålesund, Kristiansund og Molde. Samtlige hadde liknende erfaringer, og mange opplever enten grunnet språk eller digitalisering, at dette er en barriere. Så har man også innvandrere som har disse ferdighetene i orden, men som også opplever bankene som lite tilgjengelige, sier Lisperguer til Utrop.

En av intervjuobjektene, en kvinne i 30-årene, som er oppvokst i Norge med boliviansk bakgrunn, sa hun følte seg umyndiggjort.

– Kvinnen følte at bankfunksjonæren snakket til og behandlet henne nærmest som et barn under et bankbesøk med samboeren sin. At hun nesten ikke kunne ta egne valg om privatøkonomi.

– Slike historier går igjen i undersøkelsen. Folk følte også som om bankene ikke var interesserte i å ha dem som kunder.

Vanskelig rentesituasjon

I et Norge som har økonomisk tilbakegang, og hvor mange sliter, er innvandrere med en inntekt spesielt utsatte, sier hun videre.

– I tillegg viste vår kartlegging at innvandrere slet mer med å få gunstigere rente på bolig- og forbrukslån.

– Hva er hovedgrunnen?

– Her er det to grunner. En er at folk mangler egenkapital, eller at man ble ansett som en “høyrisikogruppe”, på lik linje med majoritetsnordmenn i vanskelig økonomisk situasjon og antatt lav tilbakebetalingsevne.

Nedgangstider og utenforskap

Lisperguer er bekymret over et økende utenforskap i nedgangstider.

– Vi har lav lønnsvekst, høy prisvekst en likviditetskrise her i landet, og opptil 161,6  milliarder som blitt tatt opp i forbrukslån i første kvartal. Kartlegginger gjort av Nordea i 2022 kunne vise at 23 prosent av innbyggerne i Norge tar opp kreditt for å kjøpe mat og andre forbruksvarer.

Selv om det også er innvandrere som har gode jobber, og ikke sliter så mye økonomisk, så er man nødt til å se på helhetsbildet.

– Når du har en stor andel innvandrere som, under disse nedgangstidene, ikke får søke om lån på lik linje med majoriteten, så har vi et problem.

Flerspråklig rådgving

For å bøte på situasjonen har KIA blant annet foreslått kunderådgivning på ulike språk, og mer satsing på digitale ferdigheter, samtidig som man har alternativer

– Her kan vi som firvillig organisasjon være en brobygger. Vi kan ha en slags “mangfoldsdag” for bankene, og i tillegg ha mer fokus på at ikke alt skal være digitalt.

– Hvordan skal man få dette til, ettersom utviklingen går i retning av at alt blir mer digitalt?

– Vi må gi en mulighet til de som ikke har digitalkunnskaper, men selvfølgelig må vi også ha opplæring. KIA er en nasjonal organisasjon, med sju kontorer over hele landet, så vi har kompetanse til å øke folks kunnskap, og til å holde kurs. Vi kan lære gruppen med svakest dataferdigheter hvordan de kan anvende nettbank og skattekort, og hvordan man kan søke lån. Vi har mulighetene, men vil trenge finansiering.