Skal skrive om de som lykkes med mangfoldet

Vi så et behov i næringslivet for et verktøy som kunne hjelpe bedrifter og organisasjoner med å forbedre sitt arbeid med mangfold og inkludering.
Foto: Anne Brit Sande
Francine Mbanza Jensen er hovedmotoren bak Unity Magazine, og har som mål å sette fokus på mangfoldet i entreprenørskap.

Francine Mbanza Jensen er samfunnsviter med særlig kompetanse på flerkulturelt entreprenørskap, og er glødende opptatt av mangfoldet.

Nå har hun tatt lidenskapet sitt i tidsskriftformat. Nylig ble Unity Magazine lansert i Bergen, hennes hjemby.

Jensen og teamet henne forteller Utrop om hvordan de fikk idéen til magasinet:

– Idéen til Unity Magazine sprang ut fra arbeidet vårt i Unity Spark. Vi så et tydelig behov i
næringslivet for et verktøy som kunne hjelpe bedrifter og organisasjoner med å forbedre sitt
arbeid med mangfold og inkludering. Magasinet ble skapt som en plattform for å dele
inspirerende historier og tilby praktiske råd om hvordan man kan benytte mangfold som en
strategisk ressurs i hverdagen.

Videre snakker hun om formålet med det nye magasinet.

– Vi skal inspirere, motivere og støtte ambisiøse personer med å starte og
utvikle egne bedrifter, bli økonomisk selvstendige, utvide forretningsnettverk og øke
muligheten for å lykkes i et flerkulturelt Norge. Vi ønsker også å fremme mangfold og
inkludering både i næringslivet og samfunnet generelt.

Samarbeid med engasjerte mennesker

Å komme i gang har vært en utrolig morsom prosess, forteller hun videre.

– Fra idéfasen til lanseringen har reisen vært preget av samarbeid med mange engasjerte mennesker. Med støtten fra Agenda Vestlandet med flere har vi samlet en rekke spennende historier og innsikter fra næringslivet. Hele prosessen har vært fylt med positivitet og energi.

– Hva har vært det mest utfordrende hittil?

– Det har egentlig ikke vært noen store utfordringer ennå, da vi nettopp er ferdig med den første utgaven. Hele prosessen har vært en glede og spenning. Det har vært utrolig interessant å utvikle magasinet og samle innhold. Samarbeidet med så mange inspirerende mennesker har gjort opplevelsen enda mer givende. Magasinet skal deles ut til ulike arrangementer, kontorer og møteplasser, og vi håper mange vil bidra med annonser, abonnementer eller donasjoner til kommende utgaver. Neste utgave kommer ut i starten av desember.

Skal fremme de som har lykkes

Innholdet skal, ifølge Jensen, fokusere på konkrete eksempler og casestudier fra bedrifter som har lykkes med mangfoldsarbeid.

– Vi ønsker også å endre narrativet rundt mangfold, fremme inkludering, synliggjøre rollemodeller, vise hvordan mangfold gir nye ideer og løsninger og gi en plattform for ulike stemmer. Gjennom inspirerende historier om ledere og gründere som gjør en forskjell, vil vi tilby praktiske verktøy for å bygge en mer inkluderende bedriftskultur. Vi vil også belyse hvordan mangfold kan være en kilde til innovasjon og konkurransekraft i et stadig mer flerkulturelt arbeidsliv og samfunn.

– Hvordan vil dere rekruttere bredt for å fremme mangfoldsjournalistikk?

– Gjennom samarbeid med bedrifter og nettverk som allerede jobber med mangfold og inkludering. Vi skal også oppsøke talenter med ulike bakgrunner og perspektiver for å sikre at innholdet reflekterer mangfoldet vi ønsker å fremme – både når det gjelder stemmer, erfaringer og fagfelt. Hovedfokuset i magasinet vil være på etnisk mangfold, slik vi også har det i Unity Spark.

Handler om mer enn et etisk ansvar

– Hvordan vil dere være en del av ordskiftet?

– Vi vil være en aktiv stemme i debatten om mangfold og inkludering i næringslivet. Gjennom
magasinet deler vi innsikt, skaper dialog og bidrar til at flere ser verdien av aktivt
mangfoldsarbeid. Vi vil delta på konferanser, samarbeide med næringslivsaktører og være
synlige i debatten for å fremme mangfold som en strategisk ressurs i en globalisert verden.

For Jensen er mangfold noe som er mer enn et etisk ansvar.

– Jeg ser det som en kilde til innovasjon, vekst og en sterkere bedriftskultur. Unity Magazine skal vise hvordan vi alle kan gjøre mangfold til en strategisk ressurs. Gjennom Unity Magazine ønsker vi å endre narrativet og synliggjøre rollemodeller som baner vei for inkludering i næringslivet. Vi skal inspirere til handling, ikke kun diskusjon.

En naturlig strategi

Hun sier det er på tide at mangfold og inkludering blir en naturlig del av strategien til alle
virksomheter.

– Unity Magazine er skapt for å gi verktøyene og inspirasjonen som trengs for
å lykkes i et flerkulturelt Norge.

Tom Georg Olsen, som er blant annet styreleder i Unity Spark, har 30 års leder- og styreerfaring fra både store og små virksomheter. Han er gjesteforeleser ved BI, NHH og
Scandinavian Executive Institute, i tillegg til mentor for flere ledere.

Vi må fremsnakke flerkulturelle talenter og gi dem rom til å lede, sier styreleder i Unity Spark, Tom Georg Olsen.
Foto : Tetiana Muzyka

Fra et ledersynspunkt er mangfoldet viktig, sier Olsen:

– Som tjenende leder har jeg sett hvor kraftfullt mangfold kan være. Når vi inkluderer flere
perspektiver, bygger vi ikke bare sterkere organisasjoner, men et mer innovativt og
rettferdig samfunn. Vi må fremsnakke flerkulturelle talenter og gi dem rom til å lede. Å investere i mangfold er ikke bare en etisk forpliktelse, det er en forretningsmessig
nødvendighet.