En europeisk studie har sett på sammenhengen mellom lærernes holdninger til flerkultur og deres egen trivsel på jobb. Studien er gjort blant lærere som har elever fra flere kulturer i samme klasser.
Forskningen er en del av EU-prosjektet RefugeesWellSchool.
Resultatene viser at lærere som har positive holdninger til flerkultur, er mer engasjerte i arbeidet. De opplever det som mer meningsfylt.
– Lærere er avgjørende for å skape trygge læringsmiljøer for elever med etnisk minoritetsbakgrunn. Forskningen vår tyder på at lærernes holdninger og trivsel på jobb spiller viktige roller i arbeidet, sier forsker Marianne Opaas til forskning.no.
Usikre i møte med flerkultur
I Europa øker andelen elever med flyktningbakgrunn. Mange synes ikke at de har tilstrekkelig utdanning og verktøy til å undervise flerkulturelle elevgrupper.
– Lærere kan overveldes av usikkerhet om hvordan de best skal møte en klasse med elever fra mange kulturer, sier Opaas.
Kunnskap kan hindre utbrenthet
I tillegg til å gi lavere trivsel på jobb, kan forutinntatte holdninger basert på kulturelle eller etniske stereotypier gi lærerne større sjanse for å bli utbrent. At lærerne opplever mestring og samtidig har positive holdninger til flerkultur, er viktig for å hindre dette.
– Resultatene våre tyder på at lærerutdanningene bør inneholde kunnskap om flerkultur, sier Opaas.