- – Føler et samfunnsbehov for å ta opp tabubelagte temaer - 17.12.2024
- Hanne Tveter og Alex Mercado slipper ut julesingel - 17.12.2024
- – Norge er som en historiefortelling - 17.12.2024
– Jeg opprettet første butikk i 2010 etter at jeg så at folk savnet mat fra hjemlandene sine, sier Ahmadsha Barial til NRK.
I 2001 kom han til Norge fra Afghanistan, og driver for tiden tre importbutikker, også kjent som «innvandrerbutikker».
Barial forteller at han nå ser en økning av kunder.
– Jeg tror det har noe å gjøre med at prisene i de norske butikkene har blitt høyere, mener han.
– Klarer seg mot alle odds
Nå skal Dagligvaretilsynet for første gang kartlegge «innvandrerbutikkene». I slutten av november legger de frem kartleggingen.
Tor Erik Engebretsen, direktør i Dagligvaretilsynet, sier butikkene klarer seg mot alle odds.
– Formålet med kartleggingen er å se hvordan butikkene klarer å konkurrere med de store kjedene. Vår tanke er at hvis vi kan lære mer og forstå hvilke utfordringer de har, så kan myndighetene kanskje bistå i å smøre det markedet bedre, sier han til NRK.
Lykkes grunnet effektivitet
Engebretsen peker på at importbutikkene opererer i et vanskelig marked, men lykkes fordi de er effektive og klarer å snu seg raskt når det først gjelder.
– Og de jobber veldig hardt. De er dyktige og smarte kjøpemenn. Og så er de ikke bundet av et stort kjedesystem som etablerte dagligvarebutikker har.
Han forteller at de aller største importbutikkene nærmer seg 100 millioner kroner i omsetning. Årsakene er flere, mener Engebretsen.
– Ved å være smartere, og ofte tenke litt annerledes. De kan jo for eksempel få tak i restpartier og returpartier som de store kjedene finner at de ikke vil selge ut.