Strategiplan for minoritetsspråklige

Blant tiltakene som nå iverksettes er innføring av stipendordning for minoritetsspråklige lærere og opprettelse av et nytt nasjonalt senter for flerkulturell opplæring.

– Både internasjonale og nasjonale undersøkelser har vist til dels store forskjeller i læringsutbyttet mellom minoritets- og majoritetselever. Det er bakgrunnen for at jeg har tatt initiativ til denne femårige satsingen med konkrete tiltak, sa Clemet.


Strategiplanen ”Likeverdig utdanning i praksis!” har fem hovedmål:



  • Bedre språkforståelsen blant minoritetsspråklige barn i førskolealder
  • Bedre skoleprestasjonene til minoritetsspråklige elever
  • Øke andelen blant minoritetsspråklige elever og lærlinger som påbegynner og fullfører videregående opplæring
  • Øke andelen av minoritetsspråklige studenter i høyere utdanning
  • Bedre norskferdighetene til minoritetsspråklige voksne

Strategien som Utdannings- og forskningsdepartementet nå lanserer, gir en bred beskrivelse av situasjonen for språklige minoriteter i barnehage, grunnskole og videregående opplæring, høyere utdanning og voksenopplæring. På bakgrunn av denne gjennomgangen iverksettes det i alt 39 målrettede tiltak. Blant de viktigste tiltakene i den nye strategiplanen er :



  • Opprettelsen av et nytt nasjonalt senter for flerkulturell opplæring ved Høgskolen i Oslo
  • Innføring av stipendordning for minoritetsspråklige lærere
  • Tiltak for å styrke samarbeidet mellom hjem og skole