Blant tiltakene som nå iverksettes er innføring av stipendordning for minoritetsspråklige lærere og opprettelse av et nytt nasjonalt senter for flerkulturell opplæring.
– Både internasjonale og nasjonale undersøkelser har vist til dels store forskjeller i læringsutbyttet mellom minoritets- og majoritetselever. Det er bakgrunnen for at jeg har tatt initiativ til denne femårige satsingen med konkrete tiltak, sa Clemet.
Strategiplanen Likeverdig utdanning i praksis! har fem hovedmål:
- Bedre språkforståelsen blant minoritetsspråklige barn i førskolealder
- Bedre skoleprestasjonene til minoritetsspråklige elever
- Øke andelen blant minoritetsspråklige elever og lærlinger som påbegynner og fullfører videregående opplæring
- Øke andelen av minoritetsspråklige studenter i høyere utdanning
- Bedre norskferdighetene til minoritetsspråklige voksne
Strategien som Utdannings- og forskningsdepartementet nå lanserer, gir en bred beskrivelse av situasjonen for språklige minoriteter i barnehage, grunnskole og videregående opplæring, høyere utdanning og voksenopplæring. På bakgrunn av denne gjennomgangen iverksettes det i alt 39 målrettede tiltak. Blant de viktigste tiltakene i den nye strategiplanen er :
- Opprettelsen av et nytt nasjonalt senter for flerkulturell opplæring ved Høgskolen i Oslo
- Innføring av stipendordning for minoritetsspråklige lærere
- Tiltak for å styrke samarbeidet mellom hjem og skole