— Jeg er veldig kritisk til at man foreslår å fjerne norsk som andrespråk uten videre undersøkelser. Her må man analysere situasjonen, krever leder i bystyrets utdanningskomité, SVs Kari Pahle.
Hun varsler nå en høring om konsekvensene av å fjerne norsk som andrespråk.
— Vi vil kalle inn forskere, utdanningsdirektøren, Utdanningsforbundet og rektorer på skoler som har erfaring med slik opplæring. Her skal rubbel og rake høres, fastslår Pahle.
Fagfolkene selv er uenige om hva som er den klokeste løsningen. Flere antyder nå at reservenorsken skaper trøbbel videre i utdanningen og på arbeidsmarkedet. Men faktum er at det ikke finnes pålitelig forskning rundt hva som skjer med elevene som får norsk som andrespråk.
– Jeg vil ikke kritisere en ordning før det viser seg at den er for dårlig. Det kan kanskje være positivt å gå i en klasse med færre elever med en tilrettelagt norskundervisning. Men vi har for lite kunnskap om hvordan denne typen tiltak fungerer, sier forsker Anders Bakken ved NOVA.