Hovedaktiviteten er en årlig festival hvor en i løpet av en uke presenterer et bredt spekter av temaer, gjester og artister. AHW er en direkte respons på den mangel av scener, foraer og rom hvor afrikanere setter dagsorden og bidrar på en representativ måte til å øke bevissthetsnivået i Norge.
AHW’s første store kulturfestival, “Synlig-Usynlig”, vil gå av stabelen 1.-9. april 2005 i Oslo. ”Synlig-Usynlig” er en festival som vil sette fokus på afrikansk historie, tradisjoner og moderne kultur-uttrykk.
Hva skjer under kulturfestivalen “Synlig-Usynlig”
Innslagene omfatter symposium, fagseminar, kvinnekulturkveld, workshops, klubbkvelder og konserter. Afrikanske talere og artister fra Norge, England og USA deltar.
For å skape en sosial ramme rundt festivalen etableres ‘Kafé Timbuktu’, en moderne café hvor afrikanske retter, drinker og te/kaffe kan kjøpes hver ettermiddag og kveld.
Etter hver kvelds arrangement åpnes ‘Afrika Lounge’ hvor DJs mikser laidback afrikansk tradisjonell musikk med moderniserte uttrykk innen jazz, soul og hip-hop.
AHW 2005 sammenfaller med at Afrikan Youth In Norway fyller 10 år, og dette vil også markeres i festivalen.
Informasjon
Informasjon om festivalens arrangementer vil bli oppdatert jevnlig på AHW’s internett sider: www.afrikanhistoryweek.com
Hvem deltar med hva
GRIOT TRADISJONEN OG MUNTLIG HISTORIE
’Griot’ er et begrep som refererer til musikere og sangere som bruker sine talenter til å videreføre historie og kultur gjennom tekster som forteller om store formødre/forfedre, hendelser og helter. Tradisjonelt sett er ikke sang og musikk kun underholdning i det tradisjonelle afrikanske samfunn, men en viktig arena for videreføring av kunnskap og ’social commentary’. Dagens unge, afrikanske rappere og poeter viderefører denne tradisjonen i nye, urbane former.
http://www.jalikunda.com/the%20griot%20tradition.htm
Bertrand Besigye (Norge/Uganda)
En av Norgest første slam-poeter og en energisk performance artist. Han debuterte i 1993 med diktsamlingen “Og du dør så langsomt at du tror du lever” (Gyldendal, 1993) som han fikk Tarjei Vesaas debutantpris for. Senere har han gitt ut “Krystallisert sollys” (Dikt, Aschehoug 2003),og romanen “Svastikastjernen” (Roman, Aschehoug, 2004). Han har publisert tekster i Signaler 91, i Vinduets debutantnummer, og i Volapük-antologien «Stemmer i et hus».
Besigye vil under Afrikan History Week fremføre et bestillingsverk spesielt dedikert til Synlig-Usynlig festivalen.
SLAM POETRY
Er en stil/form fremføring av intens poesi, hvor interaksjon med publikum står sentralt. Men er også en konkurransepreget form for ’battle’ mellom poeter, basert på konkrete spilleregler. Bygger på elementer fra en lang historie av opprør og kontrovers; Afrikanske griot-tradisjoner, politisk frigjøringskamp, reggae, punk, beat-bevegelsen, rap og hip-hop. Kom opprinnelig fra jazz og hiphop-scenen i New York på slutten av 80-tallet hvor standup comedy smeltet sammen med de lyriske ferdighetene til rapperne. Da det ankom UK på begynnelsen av 90-tallet oppnådde det umiddelbar suksess. Slam poetry scenen på begge sider av Atlanteren har siden utfordret de vanlige oppfatningen av poesi og fornyet tradisjonene.
Den mest kjente gruppen som har drevet med dette er Nuyorican Poets.
http://www.e-poets.net/library/slam/
http://www.slamnation.com/info/backgrnd.htm
Kat Francois (England/Grenada)
Lyrisk ordsmed som kombinerer poesi med sin bakgrunn innen film, dans, sosiologi og ungdomsarbeid. Står som arrangør for workshops og månedlige poesi-events i England. Slam Poetry har vokst seg stort og blitt veldig populært i hele UK.
Kat vant den tøffe konkurransen da åtte av UKs beste poeter møttes til dyst hos BBC. Hun er en dynamisk og intens kunstner som har en veldig musikalsk stil når hun opptrer. Tekstene tar for seg alt fra sex til politikk.
http://www.applesandsnakes.org/artists.php?id=290
Vinner av BBC THREE Slam Poet 2004
DUB POETRY
‘Spoken word’, rytmisk fremføring av poesi over reggae rytmer. Mest kjent: Linton Kwesi Johnson og Mutabaruka
http://en.wikipedia.org/wiki/Dub_poetry
Sipho Oba (England/Anguilla)
Lennox Carty er en internasjonalt anerkjent dub poet med bakgrunn fra Anguilla, bosatt i England siden 1963. Begynte å skrive i kjølvannet av Brixton-opptøyene tidlig på 80-tallet. Arbeidet hans tar for seg kulturelle og politiske spørsmål og han har i de senere årene brukt mye tid på å holde kreative workshops med barn og ungdom på skoler, i fengsler og ungdomsinstitusjoner. Vinner av en rekke priser, blant annet Fargo Slam Champion i 1998. Utgitt boken ”Making Time to Chat a Rhyme” og CD’singelen ”Surviving”.
http://www.applesandsnakes.org/artists.php?id=274
Ras Steven (Norge/Kenya)
Reggae/dancehall-poet. Opprinnelig fra Kenya. En av grunnleggerne av Groundation Movement, Norges første reggae sound system. Tekstene hans er forankret i Rastafari filosofi og fremføres over nye og gamle reggae ”riddims” på engelsk, norsk, nyanja og kiSwahili.
SPOKEN WORD
Artistisk fremføring av poesi. Etter hvert en bred kategori som omfatter ord fremført på ulike måter. Er et stort fenomen i mange verdensbyer, men enda ikke nådd Norge skikkelig. Mange av dagens mest banebrytende artister er unge og inspirert av politikk, kultur og hip-hop.
http://en.wikipedia.org/wiki/Spoken_word
OneNess (England/Grenada)
Performance poet med bakgrunn fra Grenada. Hun har arbeidet med kvinnegrupper, frigjøringskampanjer, grasrotorganisasjoner og studentaktivisme. Gjennom sitt arbeid formidler hun informasjon om afrikansk historie og har som motto ”to inspire and travel beyond words”. Utga eget album i 2004.
Tuggs.t.a.r (England/Ghana)
Performance poet som har vokst til et stort navn på Londons poesi-scene. Bakgrunn fra Ghana. I 2003 vant han US vs UK finalen av ”Lyrical Court”. Han har gitt ut egen CD og tekstene hans fokuserer på kulturell frigjøring og identitet.
Amen Noir (England/Guyana)
Et av de nye, spennende navnene i Londons poesi-kretser. Duane Maddison aka AMEN NOIR har skrevet i tjue år men har kun opptråddt de siste tre årene. Han beskrives som en ny genrasjon performing poet. Arbeidet hans er sterk påvirket av hip-hop. Han har blant annet skrevet og produsert albumene “Emotions of the Soul” og “Rhythmical Reason”. Aktiv i ungdoms- og community arbeid og fått stor oppmerksomhet i engelsk media.
http://www.kindredspirit2u.com/artist_detail.asp?offset=%2D1&artistno=3
dead prez (USA)
Duoen dead prez består av Sticman og M-1, som begge er inspirert av revolusjonære helter fra Malcolm X til Public Enemy. Som både politisk bevisste community aktivister og kreative rappere debuterte de på en mixtape utgitt av plateselskapet Loud i 1997. I 2000 kom debutalbumet ”Lets Get Free” som også inneholdt banger-låten ”Bigger Than Hip-Hop”. De har senere gitt ut to samle-CD’er i mixtape-prosjektet ”Turn Off The Radio” og deres siste utgivelse ”Revolutionary But Gangsta” kom i 2004.
Med militante tekster, kompromissløse holdninger og tunge beats har de klart mesterstykket å få tilhengere blant både unge og gamle hip-hop ”heads”. I tillegg har de hatt høye listeplasseringer i mange land. De har også samarbeidet med Big Pun, Bone Thugs & Harmony, Erykah Badu og på remiksen til deres siste single-hit, ”Hell Yeah” var Jay-Z gjesterapper. dead prez’ live shows er kjent for å ta av. Vi garanterer høy temperatur når Sticman og M-1 besøker Oslo.
Osibisa (England/Ghana/Karibien)
Det legendariske bandet Osibisa ble dannet i London i 1969 av tre musikere fra Ghana og tre fra Karibien. Bandet, som huskes best for sin store hit ”Sunshine Day”, har spilt en sentral rolle i å introdusere afrikansk musikk i Nord-Amerika og Europe. Gruppen hadde flere store hits på 70- og 80-tallet, og har turnert over hele verden. Osibisa’s musikk har skilt seg ut fordi den blander afrikanske, karibiske og vestlige musikalske uttrykk til en uimotståelig rytmisk miks. Bandet har utgitt mer enn 15 plater og en rekke live- og samlealbum og gir fortsatt konserter til stor jubel fra publikum. I Oslo stiller de med 10 mann på scenen og den som blir stående igjen på gulvet uten å danse er rett og slett musikk-hater.
Historiker Yacub Cisse
Yacoub Cisse, opprinnelig fra Elfenbenskysten, grunnla prosjektet AFRIKANERE I NORGE (AFRIN) i 1998. Prosjektet har vokst fra å være en personlig hobby til å bli et forskningsprosjekt i folkehistorie. Cisse’s arbeid har fokus på historier som involverer og omtaler mennesker av afrikansk opprinnelse i Norge, et hittil ukjent — og unevnt — kapittel av norsk historie.
Gjennom en nøysom og arbeidskrevende prosess har Cisse studert dokumentasjon som bekrefter at afrikanere har vært en del av det norske samfunnet siden 1600-tallet. Det hersker en allmen oppfatning om at afrikanere først kom til Norge på 1960-tallet.
Cisses arbeid er enestående i norsk sammenheng og har vakt stor interesse både her i Norge og i utlandet. I forskjell til land som Storbritannia og USA, hvor mennesker med afrikansk opprinnelse har bygget opp egne arkiver og forskningsinstitutter, har man i Norge ikke kunne oppdrive førstehåndsmateriale — memoarer, dagboknotater eller brev skrevet av afrikanere selv. Alle kilder sålangt er andre menneskers nedtegnelser, beskrivelser og omtaler.
AFRIN’s visjon er å avdekke og tilgjengeliggjøre en viktig del av norsk historie som ellers ville blitt glemt. Cisse mener at dette er historie av allmen interesse som angår alle mennesker, uansett bakgrunn. For tiden jobbes det med en bok og en utstilling basert på alt materialet som er innsamlet over syv år. Cisse’s siste funn er dokumentasjon på at det var flere afrikanere i Norge som ble sendt til internering på Grini og til konsentrasjonsleirer i Tyskland under 2. verdenskrig.
Queendom (Norge/Afrika/Karibien)
Queendom er Norges første teatergruppe bestående av unge afrikansk-norske kvinner. Gruppen ble etablert våren 1999 og alle medlemmene jobber profesjonelt med scenearbeid. Målet er å ”synliggjøre vår posisjon som svarte kvinner, samt å skape meningsfylt, samfunnsbevisst og underholdende teater”. Gruppen blander stilarter og uttrykksformer, med alt fra stand-up og poesi til soul og drama. Den faste kjernen består av fire unge kvinner med bakgrunn fra Etiopia, Nigeria, Uganda og Trinidad.
Afrika Youth in Norway
Et ressurssenter drevet på frivillig basis, med hovedkontor på Grünerløkka i Oslo. De tilrettelegger aktiviteter for barn og ungdom med afrikansk bakgrunn. Organisasjonen ble grunnlagt i 1995 og fokuserer på identitet, kultur og å gjøre noe positivt med livet sitt. Gjennom AYIN kan unge afrikanere bli kjent med hverandre, ha det kult sammen og få informasjon, råd og støtte. Sammen finner de løsninger på problemer som afrikanske barn og ungdommer opplever i Norge. AYIN har ca. 200 medlemmer, med bakgrunn fra mer enn 30 land. De fleste er i alderen 13—25 år, men det foregår også aktiviteter for barn mellom 6—12 år.
http://www.afrikanyouth.org/norsk.php
The R.I.S.E. Project (Norge/Afrika/Karibien)
R.I.S.E. (Revolutionary, Independent, Solid, Eloquent) er et prosjekt for unge talenter tilknyttet Afrikan Youth In Norway. Mer enn 60 unge rappere, sangere, dansere og poeter har deltatt i workshops om stemmebruk, tekstforfatting og studioarbeid. I 2003 deltok over 30 av dem på samle-CD’en ”Maroon”. R.I.S.E. har også et søster-prosjekt i Sør-Afrika; R.I.S.E. MZANSI.
Sheldon Blackman (Trinidad & Tobago)
Musiker og komponist. Sønn av Ras Shorty I, kjent som grunnleggeren av soca-musikk. Som soloartist har han utgitt 3 CD’er og har turnert i Karibien, USA og Europa. Under NOMMO vil han opptre i samarbeid med The R.I.S.E. Project.
Festivalsjef Amani Olubanjo Buntu
Afrikan Youth In Norway (AYIN) ble grunnlagt i 1995 av Brotha Buntu (Amani Olubanjo Buntu), som har opprinnelse fra Anguilla i det østlige Karibien. Brotha Buntu hadde gjennom mange år arbeidet med ungdom i Norge, Sør-Afrika, Nederland og England. Han så behov for å starte en organisasjon som spesielt tok hensyn til afrikanske ungdommers behov i Norge. Gjennom kartlegging og samarbeid med ressurspersoner i det afrikanske miljøet tok han initiativ til å legge grunnlag for at afrikanske ungdommer skulle få et forum hvor de kunne arbeide konkret med problemer de selv opplevde og sammen finne løsninger.
Brotha Buntu var leder for AYIN frem til slutten av år 2000 og ble etterfulgt av Lamisi Gurah, som selv var en av de første medlemmene i AYIN. Brotha Buntu er fortsatt involvert i AYIN som hoved-rådgiver.
Han har lenge arbeidet med spørsmål relatert til pan-afrikanisme, afrikansk historie og politikk, rasisme, identitetsdannelse, ungdoms- og lokalsamfunnsarbeid og kulturell læring. Hans faglige bakgrunn er sosialpolitikk, sosialt arbeid og gruppeterapi.
Brotha Buntu har startet flere prosjekter, og vært engasjert som foreleser, konsulent, koordinator, skribent og rådgiver i mange sammenhenger. Han har utviklet ledertreningsprogrammer, arrangert konferanser og arbeidet som musikalsk kompositør og produsent for unge artister — blant annet The R.I.S.E. Project. Brotha Buntu grunnla også Oslo’s første pan-afrikanske butikk, Afrikan Excellence, i 1997, som ble et populært møte- og handlested. Han arbeider nå i Sør-Afrika.
Festivalkoordinator Sithabile Mathe
Sivilarkitekt Sithabile Mathe er født og oppvokst i Botswana og kom til Norge først i 1996 og tilbake i 1999. Hun har i en årrekke jobbet med ungdommer fra ulike organisasjoner i Botswana, Wales og Scotland og representert de innenfor arbeid med ungdom og utviklingsspørsmål. I Norge har hun jobbet med AYIN først som ungdomleder og ressursmedlem og nå som mentor og rådgiver.
Hun har en sterk engasjement i kultur prosjekter med fokus på afrikansk historie, politikk og kvinnespørsmål. I Botswana har hun jobbet med Baranoid Performing Arts Group, studert Theatre Arts og er samarbeidspartner med teatergruppe Queendo i Norge. I en hektisk hverdag som sivilarkitekt hos en privat firma i Oslo, studerer hun en master i urbanisme ved Arkitekthøgskolen i Oslo.