Det er Enhet for mangfold og integrering ved Grunerløkka bydel som med utnevnelsen ønsker å markere viktigheten av innvandrerorganisasjonenes bidrag i leksehjelpsarbeidet.
– Vår erfaring er at mange av innvandrerorganisasjonene er flinkere til å motivere og følge opp barna. Først og fremst fordi de fleste frivillige hjelperne i disse organisasjonene selv har minoritetsbakgrunn og dermed både fungerer som positive rollemodeller for barna og lettere oppnår foreldrenes tillitt, i følge bydelen.
Hver søndag og tirsdag samler leksehjelpen om lag 150 barn og unge på grunn- og videregående nivå. I tillegg til barn og unge med tamilsk bakgrunn, har senteret også brukere med vietnamesisk, indisk, somalisk, pakistansk og eritreisk bakgrunn.
Aktiviteten er basert på frivillig innsats fra leksehjelpere.
– Vi tilbyr både leksehjelp, fordypning i enkelte fag og råd og veiledning i forhold til ulike utdanningsveier. Motivasjon er viktig. Dette handler ikke bare om hjelp til lekser fra en dag til den neste. Det skal være sosialt her også. Vi arrangerer flere fester og andre sosiale sammenkomster i løpet av skoleåret. Mange unge har behov for noen voksne å snakke med. Her gir vi også rom for samtaler med den enkelte, sier Juwachin Reginold, ansvarlig for leksehjelpen ved Tamilsk ressurs- og veiledningssenter.