Det er underlig hvordan folk kan oppføre seg på nettet. Da tenker jeg spesielt på enkelte gutter, men det finnes helt sikkert noen “merkelige” jenter også. Er du jente og bruker ISHQ.NO har du kanskje hørt, eller rettere sagt, fått tilsendt en lignende melding: “Hei, jeg elsker deg”.
Jeg trodde det bare var noe som hørte til syden. Det er jo der blonde nordiske jenter får høre “you are so beautiful, I want to marry you”. Nå har det kommet til norske nettsider også, i form av “Hei, jeg elsker deg”.
Det jeg virkelig lurer på er hvordan man skal ta en person som skriver “jeg elsker deg” i den første meldingen alvorlig. Jeg klarer det i hvert fall ikke.
For de som ikke kjenner så godt til ISHQ.NO så er det en portal, et kontaktforum, spesielt beregnet på unge med minoritetsbakgrunn. Noe som er bra. Fordi, for eksempel pakistanere kan ikke gå ut på byen og sjekke opp hverandre (gutta kan, men ikke jentene). Og derfor er det bra å ha et kontaktforum som ISHQ.NO. Da slipper man å tenke på at hvis onkel eller tante ser deg snakke med en gutt, for dette gjelder stort sett jenter, så kommer de til å sladre til foreldrene dine og du vil bli sendt til hjemlandet og/eller bli giftet bort. Eller i verste fall fare for å bli drept, men det blir veldig ekstremt.
Du som leser dette lurer nå sikkert på hvorfor jeg bruker pakistanere som eksempel. Det er fordi de aller fleste av de som bruker ISHQ.NO er pakistanere og sannsynligheten for at det er en pakistaner som skriver “Hei, jeg elsker deg” er derfor stor.
Noe som jeg synes er enda mer interessant er om disse gutta som sier dette på nettet, også sier lignende ting i virkeligheten. Til folk de treffer i butikken, på bussen eller hvor enn ukjente mennesker treffes. Speed-dating kanskje?
Så er du kvinne, eller mann for den saks skyld, og har opplevd noe lignende i det virkelige liv? Ta kontakt med Utrop og spør etter Assad, kanskje du kan hjelpe meg å skrive noe om disse menn, eller kvinner, som strør om seg med tre verdifulle ord: Jeg elsker deg.
Hei, jeg elsker deg
Latest posts by Alfredo Biamont (see all)