- Redaktør kritisk til Resett-boikott - 24.04.2019
- – Handler om kunstnerisk ytringsfrihet - 17.04.2019
– Jeg er kritisk til slike kampanjer fordi dette er bare med på å skjerpe frontene ytterligere og svekke dialogen, sier Lerø til Utrop.
Han mener at man heller bør gå i debatt med Resett og kreftene som støtter dem politisk.
– Slike aksjoner gir dem vann på mølla og muligheten til å dyrke offerrollen. Nå kan Resett og miljøet rundt vise til at meningspolitiet er ute etter oss. Jeg ser for meg også at en annonseboikott ikke vil ha så store konsekvenser, da medier som Resett er i stor grad basert på leserstøtte. Og bedrifter som sympatiserer med dem vil nå føle enda større motivasjon til å annonsere, sier Lerø.
Nå kan Resett og miljøet rundt vise til at meningspolitiet er ute etter oss.
Henvendte seg direkte
Flere politikere og brukere på Twitter hadde før påskeferien henvendt seg direkte til selskaper og oppfordret dem til å fjerne annonser fra nettsiden, melder NRK.
En av dem som kontaktet annonsører via Twitter, er psykologspesialist Karl Eldar Evang. 17. april fikk Evang støtte på Twitter av statssekretær Sveinung Rotevatn (V). Stortingspolitikeren henvendte seg til to annonsører som hadde reklamer på nettsiden.
Rotevatn sier til NRK at han ikke har oppfordret bedrifter til å boikotte nettsiden, men mener at han har gjort dem oppmerksomme på at annonsene deres befinner seg der.
– Dersom andre ulike bedrifter dukker opp på andre, lignende sider, ville jeg ha gjort det samme, sier han.
Støtte fra Venstre
Guri Melby, stortingsrepresentant for Venstre, sier til Utrop at hun er enig med partikollega Rotevatns twitring om annonsering på Resett.
– Vi synes det er fint at Sveinung har markert seg tydelig i denne debatten. Mange annonsører er ikke klar over hva slags nettsted dette er. De samarbeider med et mediebyrå som plasserer annonsene for dem i forskjellige medier. Sveinungs utspill har ført til en bevisstgjøring blant annonsørene. De annonserer hvor de vil, men nå kan de tenke gjennom om de ønsker å annonsere på Resett, sier hun.
– Ingen boikott
Generalsekretæren i Norsk Presseforbund, Elin Flodberghagen, oppfatter ikke bråket rundt Resett som en boikott eller en kampanje.
– Det er her snakk om noen få enkeltstående politikere som oppfordrer annonsørene til å fjerne annonsene sine, ikke om en samlet politikerstab eller ett parti, sier hun til Utrop.
– Hvordan ser du på at en politiker i regjeringen fronter denne oppfordringen?
– Norsk Presseforbund og jeg jobber med medier som er tilknyttet oss. Resett er ikke medlem av Norsk Presseforbund og ikke tilknyttet Vær Varsom-plakaten. Jeg har derfor ingen formening om denne saken, sier Elin Flodberghagen.
– Ulike medier betyr ulike meninger
Lerø mener på sin side dette er en uheldig utvikling.
– Her kan vi trekke paralleller til tidligere justisminister Anders Anundsens boikottoppfordring av Tønsbergs Blad i 2013. Ulike medier betyr at man har ulike holdninger og meninger i et samfunn, også de man er man er sterkt uenig i. Hvis dette fortsetter kan det i verste fall slå tilbake på demokratiet.
Selv mener han at boikott-saken on Resett ikke er stor på regjeringsnivå.
– Rotevatn kan som alle andre politikere uttale seg om det ene eller det andre. Vi får en sak som skaper irritasjon og debatt, men ikke noe særlig mere.
Jysk fjernet annonse
Interiør- og møbelkjeden Jysk uttaler til Utrop at de ikke lenger vil annonsere på nettstedet.
– Vi har i samråd med vårt mediebyrå besluttet at vi ikke lenger vil annonsere hos Resett, sier markedssjef Are Bjøntegaard. Han sier at medieplasseringene skjer automatisk ved hjelp av et dataprogram og at Jysk ikke kjente til Resett.
– Da vi fikk høre at nettsiden kan virke støtende bestemte vi oss for å kutte annonseringen, sier han.
– Har dere fått noen reaksjoner på at dere fjernet annonsene?
– Ja, det har vi. Reaksjonene har kommet både fra motstandere og tilhengere av Resett. Vi vil uansett reaksjoner holde fast ved vår beslutning om ikke å annonsere mer på denne siden, sier Are Bjøntegaard.