- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
Reklamekampanjen fra H&M, hvor en fem-årig svart gutt ble fotografert med en hettegenser med påskriften “Coolest Monkey in The Jungle” førte til rasismebeskyldninger og boikott-trusler. Flere artister har valgt å trekke seg fra alle former for samarbeid med klesgiganten, som i etterkant også måtte beklage for kampanjen.
Samtidig har moren til den avbildede-gutten bedt folk om å roe seg ned, skriver nettstedet minmote.no. Terry Mango har i et intervju med BBC uttalt at kleskjeden hadde en rasistisk baktanke.
– Jeg respekterer andre menneskers mening om dette. Jeg vet at rasisme finnes, men om denne genseren er rasistisk? Det mener jeg ikke, sier hun til BBC.
Fått motbør
Mango forteller at hun selv har blitt utsatt for rasisme, og anerkjenner at det er et stort problem, men det er først og fremst mørkhudede som har gitt henne motbør for at hun støttet H&M i denne saken, forteller hun.
– I deres øyne har jeg latt meg kjøpe, de mener jeg har solgt sønnen min for penger, forteller hun.
Familien har nå sett seg nødt til å flytte fra huset sitt i Stockholm av sikkerhetsårsaker, legger hun til. Guttens mor har overfor BBC ikke utdypet vurderingene, men røpte at vandaliseringen av H&M-butikker i Johannesburg i Sør-Afrika var en del av grunnen.
Til tross for retningen saken har tatt, har gutten på bildet blitt skjermet for oppmerksomheten rundt.
– Han har ingen anelse om hva som foregår, han er fem år gammel. Han har ikke opplevd rasisme ennå. Jeg ønsker bare at han forblir uskyldig, forteller moren, ifølge minmote.no.