Hvordan møte utfordringer med rasisme, kjønn og ekstremisme i skole og samfunn?

Vi inviterer lærere, lærerutdannere, lærerstudenter og andre som jobber for å skape trygge skoler og et inkluderende samfunn til to dager med foredrag, samtaler og workshops om grunnleggende problemstillinger, aktuelle utfordringer og utprøvd praksis.

Konferansen vil se på hvordan skolen kan forebygge ulike former for fordommer og gruppefiendtlighet ved å arbeide med demokrati, medvirkning og inkludering. Særlig kommer konferansen til å ta for seg noen konkrete dagsaktuelle utfordringer og hvordan disse best møtes av et velfungerende profesjonsfellesskap i kontinuerlig utvikling.

Sted: Quality Airport Hotel Gardermoen.

Program

Foredrag med Alexa Døving, forsker på rasisme ved HL-senteret.

11:10-11:40 Respons og samtale.

Ved Claudia Lenz og Peder Nustad, begge fra Dembra.

11:40-12:00 Pause.

12:00-13:00 Hva snakker vi om når vi sier «rasisme» – og hvordan snakker vi om det?

Panelsamtale med Solveig Hessaa-Szwinto, fagkoordinator for medborgerskap og mangfoldskompetanse ved Stiftelsen Arkivet, Torjer Olsen, Professor i urfolksstudier ved UiT, Solvor Mjøberg Lauritzen, Førsteamanuensis i pedagogikk ved MF, og Solveig Moldrheim, undervisningsleder ved Raftostiftelsen.

13:00-14:00 Lunsj

14:00-15:30 Seks ulike parallellsesjoner:

1. Praksisfortellinger fra arbeidet med forebygging av ekskluderende holdninger, ved flere Dembra-skoler.

2. Hvordan kan dagens skole rette opp uretten som er begått overfor urfolk og nasjonale minoriteter? ved Kristin Gregers Eriksen, førsteamanuensis i samfunnsfagdidaktikk ved USN, Camilla Davidsen, Dembra-veileder ved Narviksenteret og Jonas Bakken, leder for lektorprogrammet ved UiO.

3. Ungdom om hva som er bra rasismeundervisning, ved Raftostiftelsen.

4. Veivisere, felles og ulikt, ved Muslimske Veivisere og Jødiske Veivisere.

5. Innganger for å identifisere og motvirke ulike former for rasisme i skolen, ved Christine Lillethun Norheim, PhD-stipendiat ved MF, og Sara Blikstad Nyegaard, PhD-stipendiat ved HL-senteret.

6. Mangfoldskompetanse og håndhilsing, ved Claudia Lenz og Peder Nustad, begge fra Dembra.

Fredag 3. november

09:00-10:00 Kjønnskrise i likestillingens land?

Panelsamtale med blant andre Hege Bae Nyholt, leder av Utdanningskomitéen på Stortinget og Lina Aarseth Bakke, minoritetsrådgiver ved Jordal skole/IMDi.

10:00-10:30 Pause.

10:30-11:00 Hverdagsmotstand mot radikalisering og voldelig ekstremisme

Foredrag med Sveinung Sandberg, Professor ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi UiO.

11:00-11:30 Respons og samtale.

Ved Claudia Lenz, leder av Dembra for lærerutdanninngen og professor i samfunnsfagdidaktikk ved MF.

11:30-12:30 Lunsj.

12:30-13:30 Seks ulike parallellsesjoner:

7. Refleksjonsverktøyet for et ‘gyldig vi’. Et samtaleverktøy for oppbyggelig dialog om profesjonsetikk og elevsyn, ved Raftostiftelsen.

8. Hva er god demokratiundervisning – funn fra en svensk undersøkelse, ved Pontus Wallin, Forum för levande historia (Sverige).

9. Samtaler med elevene om kjønn: praksiseksempler fra en videregående skole.

10. Forslag til grunnsteiner for undervisning om kjønn, kjønnsidentitet og kjønnsinkongruens, ved Øyvind Soltun Andreassen, PhD-stipendiat i religions- og livssynsdidaktikk ved NTNU.

11. Kunst og kjønn, ved Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS).

12. Samtalefellesskapet: dialog som forebygging, ved Ingun Steen Andersen (Dembra og HEF) og Nansen Fredssenter.

13:30-13:45 Pause.

13:45-14:45 Seks ulike parallellsesjoner:

13. Demokratilæring på Utøya, ved 22. juli-senteret og Wergelandsenteret.

14. Skal lærerne gjøre PST sin jobb? Balansegangene mellom demokratisk beredskap og sikkerhetisering i skolens forebyggende arbeid, ved Erik Kruse, forebyggende koordinator/SLT i Fredrikstad kommune, Martin Sjøen, førsteamanuensis ved NTNU, Ingunn Tønnevold, leder av Plattform, og Claudia Lenz, leder av Dembra for lærerutdanninngen og professor i samfunnsfagdidaktikk ved MF.

15. Dialogpilotene.

16. Hvordan bruke Europarådets rammeverk for demokratikompetanse i Norden? Erfaringer fra Sverige og Norge, ved Hugo Wester, Skolverket (Sverige).

17. Case-spill – en metode for å gå i dybden for hvordan vi håndterer “hot moments” i skolehverdagen, ved Raftostiftelsen.

18. Planken – et opplegg om språkbruk og grenser, ved stiftelsen Arkivet.