Latest posts by Majoran Vivekananthan (see all)
- Utrops utgave 26 – 2019 ute nå! - 11.07.2019
- Ingen uavhengig jury bak prisutdelingen - 01.07.2019
- Rashidi skrev bok om anus - 31.05.2019
HL-senteret avholder todagers kurs for lærere på ungdomstrinnet. Kurset tar sikte på å gi deltakerne historiske kunnskaper og didaktiske redskaper innen noen sentrale temaer i samfunnsfag og RLE.
Kurset belyser følgende temaer:
1. Folkemord
- Å sammenlikne ulike folkemord i undervisningen – hvorfor eller hvorfor ikke?
- Massedrap i Srebrenica og folkemord i Rwanda
- Bruk av nettstedet www.folkemord.no i undervisningen
2. Framveksten av nazismen
- Hvordan forklare framveksten av nazismen og den nazistiske staten?
- Nazistisk ideologi og sammenlikninger med andre totalitære ideologier
- Forslag til konkrete undervisningsopplegg
3. Nazi-Tysklands utryddelsespolitikk
- Ulike offergrupper: jøder, slaviske folkegrupper, rom, funksjonshemmede, sovjetiske krigsfanger, politiske motstandere, homofile, Jehovas vitner og andre
- Rasekrig i øst: “Lebensraum” og “arisierung” basert på rasebiologiske forestillinger
- Bruk av primærkilder i undervisning om Holocaust i Norge
4. Antisemittisme og andre gruppefordommer
- Antisemittismens historiske røtter tilbake til Judas og de 30 gullmyntene
- Antiziganisme – forestillinger og fordommer mot romfolket
- Fordommer mot jøder og muslimer i dag
5. Film i undervisningen
- Hva finnes av film om folkemord, hvor finnes det og hvordan kan det brukes?
- Undervisningsopplegg med tre filmer om norsk okkupasjonshistorie
- Gratis DVD med filmklipp deles ut
6. Å undervise på og om minnesteder
- Didaktiske verktøy for arbeid med lokale minnesteder og åsteder
- Minnestedene Auschwitz og Akershus som eksempler
- Omvisning i HL-senterets utstilling