L.L. Cool J og selskapet bak hans klesmerke FUBU liker ikke at de to kollegene går rundt med klær som har logoen BUFU i den ferske filmen “How High”. FUBUs eiere saksøker derfor filmselskapet Universal Studios for hele 100 millioner dollar, med påstand om at filmen bringer merkevarenavnet i vanry. Ironisk nok har FUBU en distribusjonsavtale med Universal for deres eget plateselskap FUBU Records.
– Filmen handler om kontinuerlig og omfattende ulovlig narkotikabruk. Den markedsfører også den støtende feilaktigheten at afroamerikanere generelt ruser seg på narkotika, siterer den New York-baserte radiostasjonen Hot ’97 fra søksmålet.
I “How High” spiller radarparet Redman og Method Man to marihuanafrelste kamerater som blir superintelligente når de røyker en spesiell type gress. De begynner å studere på Harvard-universitetet, men går etter hvert tomme for det magiske stoffet. Kompisene må stole på sin egen kløkt for å gjennomføre studiene.
Rapperne står selv for manuset og ideen bak filmen. Komedien er regissert Jesse Dylan, Bob Dylans sønn. Da den kinodebuterte i USA var filmen ukens mestinnbringende komedie.
Foreløpig kinopremiere i Norge er lagt til juni, mens filmen lanseres trolig på VHS og DVD januar eller februar neste år, opplyser Universal Pictures Norway til Origo.
De to spilte tidligere hovedrollene komedien “P.I.G.S.”. “P.I.G.S.” handler om to kamerater som må ty til noen ufine knep for å skaffe seg penger til å kjøpe marihuana.
Redman og Wu-Tang-medlemmet Method Man ga for to år siden ut albumet “Blackout”. Redman er en del av kollektivet Def Squad med Erick Sermon og Keith Murray og har tidligere gitt ut fire egne album. Method Man har to soloalbum bak seg og er aktuell med Wu-Tang Clans tredje plate “Iron Flag”.
Rap-pioneeren L.L. Cool J startet FUBU tidlig på 90-tallet. Han ga ut sin første singel “I Need A Beat” i 1984, 16 år gammel. Låten solgte i over 100.000 eksemplarer og var med på å etablere det ledende rap-plateselskapet Def Jam.
Cool J står bak slagere som “Boomin’ System”, “Mama Said Knock You Out”, “Doin’ It” og “Phenomenon”.
Origo