Verdensmusikken ruller over Oslo

Oslo World Music Festival er nå i full gang. For 15. gang arrangeres Rikskonsertenes store satsning på musikk med opprinnelse utenfor Norges grenser, og mer enn 3000 ulike artister fra hele verden har stått på scenen i løpet av årene.

Årets utgave går av stabelen på en rekke konsertscener i Oslo i tidsrommet 4. – 9. november. Artister fra over 20 land kommer til å holde 23 konserter på scener rundt om i Oslo, og temaet i år er grenser.  Flere av de som skal opptre i årets utgave av festivalen har krysset grenser, brutt barrierer, og gjennom å overskride grenser har de skapt noe nytt.


Trøkk:
Mexikanske Nortec Collective ga alt på scenen. De spiller en nyskapende blanding av folkemusikksjangeren Norteña og techno – derav navnet. (foto: Claudio Castello).

Kultur mot rasisme

Tidligere kulturminister og nåværende direktør i Rikskonsertene, Åse Kleveland, åpnet i går aften festivalen sammen med festivaldirektør Alexandra Archetti Stølen. Hun fokuserte sterkt på musikkens evne til å føre mennesker sammen. Årets festival er også en markering på Rikskonsertenes 40-års jubileum. Institusjonen har som hovedformål å gjøre kvalitetsmusikk tilgjengelig for alle mennesker i landet, og tok initiativ til også å gjøre verdensmusikken kjent blant hovedstadens kulturgjengere.

– Grunnen til at vi startet denne multimusikale satsingen er fordi vi tror på at musikken og kulturen kan være et bevisst våpen mot fordomsfulle og negative holdninger, sa Kleveland til de fremmøtte på åpningskonserten på Rockefeller.


Har troen på musikk som samlende kraft: Åse Kleveland (foto: Claudio Castello).

Gammelt og fremtidsrettet i aktualitetens synsvinkel

Nortec Collective startet når fem mexicanske DJer fra den nordlige grensebyen Tijuana fikk det for seg at de ville børste støv av den gamle ompamusikken norteña, ved å blande sjangeren sammen med techno. Resultatet blir hysterisk, energisk, og ikke minst veldig dansbart.

I verkene sine gjenspeiles den til tider svært tøffe virkeligheten i Tijuana, en av verdens røffeste grensebyer, hvor narkodrap, horetrafikk og menneskesmugling er dagligdagse hendelser. Nortec har blitt mer enn musikk. Kollektivet er blitt en slags merkevare for kunstnere som vil si noe om Tijuana og problemene på grensen mellom det amerikanske og det meksikanske.


Et grenseliv, et bikkjeliv (foto: Claudio Castello).


Tijuana makes me happy! Norsk-mexicanere helt i hundre (foto: Claudio Castello).

Fyrig start

Åpningskonserten kunne man ikke forlange mer av. Fremmøtte nordmenn og en stor mexicansk gjeng nærmest scenen tok fullstendig av i hensynsløs rytmeekstase. Nortecs blanding av tradisjonell nord-mexicansk tuba og techno så ut til å fenge de, for det meste unge, fremmøtte på Rockefeller.

Før bandet gikk på scenen understreket festivaldirektør Stølen at Nortec kan være svaret på musikkens fremtid.

– En hybrid og blanding av gammelt og nytt, og av kjent og ukjent. Tuba og synthesizer, meksikansk ompa og elektronisk musikk samlet sammen på en urban scene i Oslo.

Vi kan bare glede oss til fortsettelsen, og fem dager med knallgod musikk!