- Kunsten å skrive Bollywood manuskript - 16.04.2006
- Nye stjerner på Bollywoods himmel - 16.04.2006
- Trening i reneste Bambaiya ishtyle - 15.04.2006
Av og til, når man setter seg ned for å se en hindi film, virker alt så kjent – historien, bildene, scenene. Nei, du har ikke sett filmen før, men manusforfatteren og filmregissøren har blitt særdeles inspirert av en Hollywood film. Både Madhuri Dixit og Manisha Koirala har spilt inn scener som ligner på en i ”Sleeping with the Enemy”, der Julia Roberts går på besøk til sin bestemor på sykehjemmet forkledd som ung gutt. Filmen ”Bachke Rehna Re Baba”, som hadde premiere i slutten av juni, er basert på David Mirkins film ”Heartbreakers”, som kom ut i 2001. Rekha og Mallika Sherawat er to gullgravere som svindler menn for penger.
I originalen er Sigourney Weaver og Jennifer Love Hewitt mor og datter. I ”Bachke Rehna Re Baba” spiller Rekha Rukmini, en grisk kvinne som gifter seg med rike menn og forlater dem når de prøver seg på niesen hennes Padmini, som spilles av Mallika Sherawat. Rekha ville tydeligvis ikke ha Indias hotteste skuespiller Mallika Sherawat som datter. I hindi versjonen er det ikke lagt så mye vekt på intriger og svindel, Mallika Sherawats generøse barm er filmens hovedfokus.
Det er ikke bare Hollywood filmskapere i Bombay lar seg inspirere av. Trenden er å lage gamle hindi klassikere om igjen. Etter at Sanjay Leela Bhansali laget en fargesprakende, overdådig ”Devdas” for noen år siden, er dette kommet på mote.
”Paheli”, som hadde premiere på norske kinoer i slutten av juni, ble først laget av avantgarde filmregissøren Mani Kaul i 1973 med Ravi Menon og Raisa Padamsee i rollene som nå spilles av Shah Rukh Khan og Rani Mukherjee. Pradeep Sarkars film ”Parineeta”, er basert på en film av Bimal Roy som ble laget i 1953.
Og det er ikke bare disse. Mange andre regissører lengter tilbake til gamle dager og serverer gammelt stoff i nytt antrekk.
Akbar Khans film ”Taj Mahal”, der vår egen Negar Khan danser et ”item-nummer”, er en skildring av kjærlighetshistorien til mogulkeiseren Shah Jahan og hans elskede Mumtaz. Men filmen ble først laget i 1963 av regissør M. Sadiq.
Det ”forbudte” forholdet mellom keiser Akbar og hans hindu kone Jodhabai, som allerede er en del av fortellingen i ”Mughal-e-Azam”, skal nå bli føde for Ashutosh Gowariker’s planlagte historiske film ”Jodha-Akbar”. Det går rykter om at Hrithik Roshan og Aishwarya Rai skal spille Akbar og Jodhabai.
Tidligere i år laget Dharmesh Dhawan filmen ”Bewafaa”, en ny versjon av B.R. Chopras klassiske ”Gumraah” fra seksti årene. ”Gumraah” var i sin tid både ukonvensjonell og dristig. ”Bewafaa” har ikke samme futt i seg.
Nå planlegger Pritish Nandy Productions å lage en ny versjon av Guru Dutts kjente film ”Sahib, Bibi Aur Ghulam” med Priyanka Chopra i Meena Kumaris rolle. J.P. Dutta lager ”Umrao Jaan”, og Aishwarya Rai skal forsøke å spille kurtisanen som alle forbinder med Rekha i Muzaffar Alis musikal fra Awadhs hoff i syttiårene.
Sanjay Leela Bhansali har sagt at den beste film som er laget i Bombay er Guru Dutts ”Kaagaz Ke Phool”. Nå har en av hans tidligere assistenter satt i gang med å lage en ny versjon av filmen med Amitabh Bachchan. Bhansali selv har planer om å regissere en klassiker fra Gujarat, ”Saraswati Chandra”, som Govind Saraiya laget film av i sekstiårene.
Hva ligger bak denne trangen til å lage nyinnspillinger av gamle klassikere?
Ifølge J.P. Dutta er hans versjon av ”Umrao Jaan” meget forskjellig fra Muzaffar Alis innspilling. – Jeg har hatt fars (O.P. Dutta) manus av ”Umrao Jaan” liggende hos meg i over tjue år, sier han til Rediff.com.
– Far, som skrev manuset, hadde tenkt å lage filmen med Nimmi i hovedrollen.
Men jeg vil også ha det sagt at denne trangen til å ta tilbake fortiden har noe med at det er skjedd en tørkekatastrofe hos de som skriver for filmindustrien. Kvaliteten av filmer som ble laget tidligere var ekstraordinær. Jeg skulle ønske vi kunne si det om dagens filmer, sukker Dutta.