- Hvilken mobiltelefon er best? - 07.04.2006
- Kan jeg bytte julegave? - 07.04.2006
- Barnetrygd på sparekonto - 07.04.2006
Mobiltelefonselgerne hevder gjerne at det bare er to års reklamasjonsfrist på mobiltelefoner. Men forbrukermyndighetene er uenig i dette.
Forbrukerrådet viser til forbrukerkjøpsloven, og mener mobiltelefoner omfattes av fem års reklamasjonsrett.
– Det betyr at med normal bruk kan du kreve gratis reparasjon i inntil fem år fra du kjøpte telefonen, sier juridisk rådgiver Arnt Olaf Stillerud i Forbrukerrådet.
Mobiltelefonene blir stadig mer avanserte, med både radio, videokamera, internett-oppkopling, og så videre. Dessuten er mobiltelefonen med oss over alt, og vi bruker den stadig mer.
Men Forbrukerrådet mener vi ikke skal godta at telefonene har såpass begrenset levetid at vi må kjøpe oss ny telefon hvert år eller annet hvert år, slik mange av oss gjør.
Mange mobiltelefoneiere er fortvilet over problemene de ofte får med mobiltelefoner som tilsynelatende plutselig slutter å fungere.
Rettighetene dine
Oppstår det feil med mobiltelefonen, og den ikke er utsatt for fukt, slag og støt ut over det som er normalt, har du svært gode rettigheter i den nye forbrukerkjøpsloven, som trådte i kraft 1. juli i fjor.
Her er noen punkter du bør huske på
Må telefonen repareres, kan du velge mellom reparasjon og en ny, tilsvarende telefon. Forutsetningen for sistnevnte er at det ikke fører til urimelig kostnader for selgeren. Men det skal svært mye til for at det skjer.
Velger du reparasjon, har du krav på lånetelefon dersom reparasjonen tar mer enn syv dager.
Oppstår samme feil for tredje gang, noe som ikke er uvanlig med små mobiltelefoner proppfulle av teknologi, har du rett til å heve kjøpet og få pengene tilbake. Oppstår det forskjellige typer feil med telefonen fire ganger eller mer, kan du også heve kjøpet.
De første seks månedene skal alle feil regnes som fabrikkfeil, dersom ikke selgeren beviser noe annet. Selger har altså bevisbyrden. Etter seks måneder er det i utgangspunktet du som har bevisbyrden, men selgeren har undersøkelsesplikt.
Selgeren kan ta betalt for reparasjon eller undersøkelse som ikke dekkes av reklamasjonsrettighetene, såfremt det er avtalt på forhånd. Hvis ikke det er avtalt, skal du ikke betale for undersøkelsen.
Bringsverd føler at veldig mange ikke er klar over de omfattende rettighetene lovverket gir oss.
– Stå på rettighetene dine. Når du ikke gjennom hos butikken, ta kontakt med oss og få hjelp, sier Aina Kristin Bringsverd.
(Kilde: Forbrukerportalen.no)