- Hvilken mobiltelefon er best? - 07.04.2006
- Kan jeg bytte julegave? - 07.04.2006
- Barnetrygd på sparekonto - 07.04.2006
Tidligere i år ble Forbrukerombudet og Aftenposten enige om å ikke levere reklame til forbrukere som har tilkjennegitt at de ikke ønsker dette.
Forbrukerombudet presiserte at både “EiendomsMarkedet” og “Bolig” må anses som uadressert reklame, og derfor ikke kan distribueres til forbrukere som har tilkjennegitt at de ikke ønsker slik reklame.
På møtet var det også enighet om at det ikke vil bli distribuert uadressert reklame til ikke-abonnenter i skolens ferie, og at Aftenposten vil komme med forslag til endringer/forbedringer i distribusjonsrutinene for uadressert reklame.
For å unngå at postkassen og dørmatten blir overfylt i løpet av ferien, kan det – i tillegg til omadressering av post og avis – være smart å merke postkassen og inngangsdøren tydelig med at man ikke ønsker uadressert reklame. Slik tydelig merking skal respekteres.
Leveres det til tross for dette uadressert reklame til forbrukere, vil det foreligge brudd på markedsføringsloven § 2c.