Skammens kø

Kvinner som menn, unge, eldre og til og med noen med krykker stiller seg i køen på fortauet utenfor lokalene til politiets utlendingsseksjon. Køen starter så tidlig som klokken seks om morgenen til dørene åpnes klokken kvart over åtte.

Skam og forskjellsbehandling
– Å stå i køen gir meg en følelse av forskjellsbehandling og skam, sier den unge mannen.
Han ville være anonym av frykt for å miste oppholdstillatelsen, eller vanskeliggjøring av prosessen.
– Å se at vi blir behandlet på en så nedverdigende måte i all offentlighet betyr bare at jeg bør være forsiktig med å uttale meg om saken i en avis med bilde og navn.
Den unge mannen forteller oss om sin opplevelse av det å stå i en kø midt i en trafikkert sentrumsgate, med morgentrafikken som bakgrunn i en kald vinterdag. Han beskriver situasjonen som ydmykende, da folk som går forbi gjerne kaster undrende blikk på køen som ser ut til aldri å forsvinne. Alt dette for å søke om fornyelse av oppholdstillatelsen, en rutinesak egentlig.

Grytidlig opp
Man stiller seg så tidlig i kø, for å være først ute til å trekke en kølapp. Jo tidligere man er ute, jo tidligere kommer man hjem.
– For hvert kvarter man kommer tidligere, sparer man en time, sier den ungen mannen. Han skal ha kommet tidligst klokken halv syv, da var det ti foran ham i køen. Han var ferdig klokken kvart på ni. En gang var han framme klokken ni, da var han nummer 250 i køen og ble ikke ferdig før tre.
– Det er ikke mulig å trekke kølapp etter klokken tolv, sier vakten som skal passe på at ingen sniker i køen. Ifølge ham har de noen ganger holdt på til klokken seks-halv sju.
Vi fikk ikke lov til å ta bilder inne i lokalene, men vi kan bekrefte at det ikke var sitteplass til alle. Det var heller ingen sitteplasser forbeholdt eldre og funksjonshemmede.

En forverring
av situasjonen
– Det var jo litt bedre før, da utlendingsseksjonen var en del av Grønland politistasjon. Da slapp vi å bli utstilt på denne måten, for da ventet man innendørs. Men selve ventetiden har ikke forandret seg, sier den unge mannen.
– Gjør de det vanskelig for utlendinger med vilje? Det skal tydeligvis ikke være for lett å få oppholdstillatelse, sier Geir Ovnerud. Han var der for å søke om fornyelse av oppholdstillatelsen til sin latviske kone.
– Hvis man har et kort kan man ikke spørre noen før man har ventet i flere timer. Det er mange arbeidsledige folk her i landet, hvorfor ikke ansette dem her, spør Ovnerud. Han mener at dette er misbruk av skattebetalernes penger.
– I løpet av tre år har jeg vært innom her ti-tolv ganger. Det er sløsing med tid og ressurser, forteller Ovnerud oppgitt.

Håpløst å ringe
– Man kan bli sittende en halvtime i telefonkø hvis man lurer på noe. Det finnes ingen lett måte å gjøre dette på, sier Ovnerud. Vår anonyme kilde sier at han har ventet i telefonkø i alt fra ett til tre kvarter.
Utrop kan også bekrefte dette. Det samme skjedde da vi forsøkte å ringe til politidirektoratet. Vi måtte vente i tretti minutter før noen tok telefonen.

UNDERSAK
Politiet beklager

Politiet beklager den lange køen, men skylder på manglende ressurser.

Av Yousef Abu Afifi

Politi-inspektør Anne Dahl avviser at politiet eller staten spekulerer i å gjøre det vanskelig for utlendinger ved å ikke gjøre noe med køen.
– Det er ikke korrekt. Vi gjør så godt vi kan, sier Dahl.
Vanskelig situasjon
Dahl sier at det er mangel på midler som er hovedårsaken til problemet.
– Vi har søkt om midler, men har ikke fått nok. Vi har fått innvilget midler nok til fire årsverk.
– Synes du at det er bra nok slik det er?
– Nei. Det kan bli bedre.
– Hvorfor foretar ikke politiet intern omdisponering av ressursene, for å forbedre situasjonen på en så belastet avdeling?
– Det kan vi ikke gjøre. Men vi har søkt om mer midler.
– En ansatt sier at de flere ganger har jobbet til sent på kvelden for å få unna køen?
– Det kjenner jeg ikke til, ikke i den senere tid i alle fall, sier inspektør Dahl

Fastlåst situasjon
– Noen av de som har stått i køen har følt at det er ydmykende.
– Den lange køen har alltid vært der, men det synes kanskje litt mer i sentrum enn da det var på Grønland politistasjon.
– Hva med å flytte til større lokaler?
– Vi har ikke ressurser til det.
– Hva kan gjøres for å endre på situasjonen?
– Man kan ansette flere, men da må vi få innvilget mer ressurser. Man kan også foreta forenklinger i systemet, for å avvikle køen. Det kan politiet gjøre, sier Dahl.

Hva med
funksjonshemmede?
– Hva synes du om at eldre og funksjonshemmede ofte må stå i køen i flere timer?
– Vi kan kanskje holde av noen av sitteplassene inne i lokalene.
– Hva med tiden før lokalene åpner?
– Nei, å stille seg i køen før åpningstiden er frivillig. Dessuten ville vi ikke ha fått lov til å sette stoler på fortauet av Oslo kommune.