Så hva gjør pakistanske kvinner for å bli klar til en høytidsdag? Vel, de starter allerede dagen før selve høytidsdagen som heter chandraat og betyr månenatt.
Da samler kvinner seg og maler hendene sine med henna som er en planteblanding som gir mørk rødbrun farge. Det blir brukt pene mønstre til å pynte hendene med. Jo lengre henna er på hendene jo mørkere farge gir det og det er penest med mørk farge. Det er også en av årsakene til at kvinner tar på henna dagen før slik at det kan være lenger på hendene. For på selve id dagen har de det jo ganske hektisk med matlaging og rydding.
De tar også frem helt nye festklær som er etter den siste moten. Tilbehør som matcher til klærne, gjerne i ekte gull blir også tatt frem. Det sies i pakistansk kultur, at id er for kvinner og barn, fordi de pynter seg mest.
Siste skrik
Og nå tilbake til forvandlingen. Vi begynte med å kle modellen vår i pakistanske klær. Det var ikke hvilken som helst klær, men den siste moten.
I år er det noe som heter patiala salwar som er veldig “in”. Det er buksen som er veldig snever rundt foten, men fyldig oppover til livet. Nå er det mer fokus på buksen enn kamiz som betyr skjorten. Det er motsatt av slik det har pleid å være før.
Skjorten er mye kortere i år for at den ikke skal skjule den fyldige buksen. Det er også mer pynt på buksen nå. I tillegg følger det også med en lang sjal som kalles for dupatta og er en del av den pakistanske drakten. Den har man rundt halsen som vanlig, men kvinner bruker den også til å dekke hodet.
Hennamaling
Etter klærne fulgte henna maling på hendene. Vi var ingen eksperter i henna maling, men gjorde vårt beste til å få noen pene mønstre på begge hendene. Man må være tålmodig og sitte stille med strake hender imens henna blir malt på, for ellers blir ikke resultatet så bra. Og da vi endelig fikk malt mønstre på hendene, lot vi det tørke inn i en time. Da modellen vasket henna fra hendene var det blitt ganske mørk rødbrun farge igjen.
Deretter fulgte sminken som er litt annerledes enn det nordiske sminke idealet. Vi er vant til ganske mørkt sminke spesielt rundt øyeområdet. Det er ganske vanlig at øynene er markert med kajal og med en tykk linje slik at det synes.
Også små barn får øynene markert, men ikke med kajal men noe som heter sorma som er sort pulveraktig stoff. Det sies at et hellig fjell ble svidd til kull etter at gud åpenbarte en del av seg for profeten Mohammed. Og dette kullet blir kalt for sorma som man setter på øynene fordi muslimer tror på at det er hellig. Og derfor er det vanlig at også barn tar det i øynene.
Resten av sminken valgte vi etter farge på klærne. Vi valgte lilla leppestift og burgunder rouge. Men på øyelokket brukte vi samme farge som på klærne nemlig turkis øyeskygge. Det var veldig uvant for modellen med så mørk sminke, men det er helt vanlig i pakistanske brylluper og høytidsdager.
Gull og glitter
Og nå til prikken over i’en nemlig tilbehøret. Det blir ingen id uten matchende armbånd til klærne. Så fant vi frem en passende smykkesett med øreringer og halskjede til klærne. Ekte gull var det ikke, men nå for tiden er det mote å ha smykker i samme farge som klærne. Og det blir i det dyreste laget for mange å ha matchende gullsmykker til ulike festklær. Da er det mye rimeligere med falske smykker.
Etter det festet vi en bindi på pannen til modellen i området midt mellom øynene. Bindi betyr et merke og er fra indisk kultur. Dette blir brukt av pakistanske kvinner som pynt, men i India var det tidligere et kastemerke. Til slutt var det skoenes tur, og vi valgte pakistanske pensko som kalles for khusse. Disse er flate, spisse foran, finnes i ulike farger og er pyntet med glitter.
Nå er modellen vår klar for fest. Og hvilken forvandling det ble? Hva med å prøve dette til neste års julebord?
Stylist: Noshin Saghir
Ide: Camilla Svendsen Skriung
Modell: Charlotte Høieggen