- Kulturminister etterlater ingen minnesmerker - 10.06.2009
- Tamilene er klare for demokrati - 11.05.2009
- Derfor har Norge et ansvar - 05.05.2009
Karikaturtegningene skaper reaksjoner over hele verden. Homoavisa Blikk har flere ganger harselert med bilder av Jesus som homo og Jesus i sado-macho klær. Slike tegninger, som skapte sterke reaksjoner for en rekke ti-år tilbake, er ikke lenger så provokative i det norske samfunnet. Samfunnet har endret seg gjennom tiden, men Blikk har ikke sluttet å trykke slike bilder til tross for reaksjoner fra noen få kristene fundamentaliske miljøer den dag i dag. Blikk provoserer for å synliggjøre det problematiske forholdet mellom religion og homofili gjennom å fremstille Jesus som homo. Magazinet derimot trykket tegningene av Muhammed for å provosere, der målet nettopp var en konfrontasjon. Paradoksalt nok er Magazinet er en avis som selv støtter blasfemiparagrafen.
Det er bred enighet om at tegninene var krenkende og unødvendige, og at ytringsfrihet var dekknavnet for mobbingen. Lederartikler i majoritetsaviser i Norge, uttalelser fra en rekke lederskikkelser som statsministeren i Norge er enige om at tegningene var unødvendige selv om avisene hadde rett til å trykke dem.
Den såkalte kampen mot terrorisme som fra før splittet vestlige land og muslimer, har nå kommet til uttrykk gjennom krenkende tegninger, flaggbrenning og trusler. Demonstrantene fra militante Islamsk Forsvarsfront (FPI) stormet den norske og danske ambassaden i Indonesia, mens militante Fatah-aktivister i Vestbredden og Gaza truet Norge. Fra før av har en rekke grupper med tradisjonell islamsk ideologi fått økt oppslutning. I Egypt har partiet Det Muslimske Brorskapet fått mer oppslutning, mens Hamas-bevegelsen har fått økt oppslutning i Palestina. Enkelte militante miljøer bruker situasjonen til å rekruttere flere unge til sitt arbeid, og vokser blant annet på denne striden om karikaturtegningene.
Det er ingen tvil om at vi trenger en debatt om islam, og hvordan islam misbrukes i statlig politikk som i det sosiale livet. Konfrontasjonene etter karikaturtegningene kommer sannsynligvis til å sette en brems på utviklingen av moderate islamske tolkninger i en rekke land, og setter debatten mange år tilbake. Det er ikke umulig at moderate muslimske bevegelser som vokser opp i det små for å få et likestilt samfunn nå utfordres enda mer. På samme måte som hijab-debatten også første til at flere jenter som ikke brukte hijab før faktisk begynte å bruke det, er det fare for at tvilsomme samfunnsverdier basert på islam som ideologi og identitet vinner terreng når demokratiske verdier blir satt opp mot det islamske.