- På bortebane - 02.11.2006
- Afghanere i Norge - 02.11.2006
- Redsel blant afghanerne må ta slutt - 19.10.2006
I januarutgaven av Utrop blir jeg utfordret av lederen for African Youth i Norge, Thomas Prestø, på skolens oppgaver i forbindelse med bekjempelse av rasisme. Han nevner flere eksempler på at dette er et helt nødvendig arbeid. Samtidig understreker eksemplene at kampen mot rasisme må foregå på et bredt plan. Forlagene har en oppgave å gjøre i forhold til lærebøker, og den enkelte skoleeier – i all hovedsak landets kommuner – må ta sin del av ansvaret for å bevisstgjøre elevene og for å hindre alle former for rasistisk mobbing.
Utgangspunktet for Regjeringens arbeid på dette området er den såkalte Soria-
Moria-erklæringen. Her står det: “Regjeringen bygger sitt arbeid på ideen om at alle mennesker er født frie, unike og likeverdige,” og det heter videre at “regjeringen vil bekjempe alle former for diskriminering, undertrykking, intoleranse og rasisme.” Regjeringen fremhever i denne forbindelse at en god skole er avgjørende for en god oppvekst og for å skape et solidarisk og demokratisk samfunn i framtiden. Mangfold og fellesskap skal kjennetegne den norske fellesskolen. Kampen mot rasisme er en del av dette arbeidet.
For meg står det klart at kunnskap er vårt viktigste våpen i kampen mot rasisme og diskriminering. Som kunnskapsminister ser jeg det som en nøkkeloppgave å ruste norske elever med kunnskap om både fortid og nåtid. Kunnskapsrike elever som tenker kritisk og viser sosialt engasjement og omsorg, er vårt viktigste forsvar mot rasisme og fremmedfrykt. Menneskerettigheter, demokrati og bekjempelse av diskriminering og rasisme står sentralt i skolen og i de verdier barn og unge skal tilegne seg. En del elever opplever dessverre både rasisme, diskriminering og overgrep i Norge i dag. Men heldigvis er det de færreste av oss som får føle det på kroppen. Men en er en for mye.
De fleste skoler har et godt og langsiktig arbeid for å forebygge rasisme. Departementet gjennomførte en undersøkelse for et par år siden om hvordan skolene underviser om menneskerettigheter. Det viste seg at alle skolene som var med i denne undersøkelsen formidler kunnskap om menneskerettighetene og knytter opplæringen til skolens grunnleggende demokratiske og humanistiske verdisyn. Undersøkelsen viser også at undervisning om menneskerettigheter finner sted innenfor de fleste fag, fra samfunnsfag til norsk og musikk. Jeg ble imponert over det mangfoldet i praksis som undersøkelsen viste oss. Arbeidet mot rasisme og diskriminering er samtidig integrert i det helhetlige og langvarige arbeidet skolene gjør for å sikre et godt og inkluderende arbeidsmiljø.
Mobbing, trakassering og vold har sitt utspring i fordommer og manglende kunnskap. Rasisme begynner ofte i det små. Det begynner med småting som resultat av manglende forståelse og kontakt, manglende kunnskap om hverandre, og manglende respekt. Heldigvis har skolene i Norge blitt flinke til å ta dette på alvor, og det foregår et stort og godt arbeid for å forhindre mobbing og vold, også knyttet til rasisme og diskriminering. Jeg skal gjøre mitt ytterste for at dette gode arbeidet skal fortsette.
Ett av flere tiltak for å forebygge og bekjempe rasisme, er utdelingen av Benjamin-prisen, som skjedde for kort tid siden. Søkerne til denne prisen kan alle vise til et bredt forebyggende arbeid mot rasisme, som er preget av helhet og langsiktighet. Arbeidet er forankret i skolens planer, og det er knyttet til skolens arbeid med et godt læringsmiljø. Mange har også kreative uttrykksformer, fra utstillinger til skrivekonkurranser. Flere av dem driver også et helt spesielt arbeid for flerkulturell forståelse og toleranse.
Samtidig er det et klart at ikke alle skoler har kommet like langt i dette arbeidet. Eksemplene som Prestø trekker fram i sitt innlegg, viser dette. Min oppfordring blir derfor at alle norske skoler bør lære av de som kan fremvise de beste resultatene i kampen mot rasisme.