- Kunsten å skrive Bollywood manuskript - 16.04.2006
- Nye stjerner på Bollywoods himmel - 16.04.2006
- Trening i reneste Bambaiya ishtyle - 15.04.2006
“Rang De Basanti”, som hadde premiere i slutten av januar, er allerede blitt en stor suksess. Filmskaperen brukte sju år på å gjøre research til filmen. Nå kan han slappe av. Folk elsker den. Da Rakeysh Mehra laget filmen “Aks” for fem år siden, var det mange som fikk øynene opp for debutanten. Vi var vant til å se Amitabh Bachchan spille en viss type roller. I denne filmen var hans rolle bisarr, “Aks” vekket oppsikt. Produksjonen var snedig, lydsporet sofistikert, men manuskriptet… Det var mye i filmen som virket
forenklende og fordummende. Rakeysh Mehra innrømmer at manuskriptet var dårlig og at han skulle ha brukt mer tid på filmen før den ble sendt ut.
Manusforfatteren i Bollywood er den som gir regissøren eller produsenten den første skissen til en ide, som forteller en historie, skaper karakterene, og setter ord på situasjoner som regissørene senere viser på lerretet. En god filmregissør vil derfor alltid legge vekt på alle stadier i utviklingsprosessen for et manus.
En av grunnene til at Bollywood lager så mange gjenfortellinger er det at gode filmmanuskript er en mangelvare. For de som spyr ut kommersielle filmer er plottet og manuset ikke så viktig, bare man følger formlene og har med noen elementer i foretellingen som trekker publikum. Salim-Javed skrev meget gode filmmanuskripter sammen. Mange som skriver nå holder ikke samme mål.
I vestlige filmer baseres filmene ofte på populære bøker, “Narnia”, “Harry Potter”, og “The Lord of the Rings” for eksempel. Indiske filmskapere har også gjort det, R. K. Narayans bok ble til Dev Anands film “The Guide”. “Sahib Bibi aur Ghulam”, “Devdas”, “Parineeta” er også basert på romaner. Men hvor lærer den som vil skrive for Bollywood om det å skrive manus? Det finnes ikke institutter eller universitet som har kurs i slikt. Intet sted der en spirende manusforfatter kan dra for å diskutere verket eller få hjelp til å finpusse ordene. Heller ingen kurs for de som har litt erfaring, men trenger inspirasjon.
Alt står og faller på et godt filmmanuskript mener Mehra. For “Rang De Basanti” begynte han å gjøre research for sju år siden, mens manuskriptet lå på skrivebordet i tre år. Han baserte fortellingen på sine egne erfaringer fra sin tid på college. Denne fortellingen dreier seg om der han kommer fra. Hvordan han vokste opp, hva han var redd for, det som han var stolt av. Lik i lasten. Det er ikke selvbiografisk, men alle hans venner er med i filmen. Han er også med, selv om han ikke er en av karakterene. Når du lager film må du trekke deg tilbake litt, men du er jo der likevel. Han måtte legge bånd på seg selv for ikke å være med i fortellingen.
I denne filmen har han prøvd å finne sin egen tone og fortellerstil. Det er en moderne film og han har ikke lånt scener fra Hollywood eller andre hindi filmer for den saks skyld. Replikkene er dagligdagse og normale.
Nå skal Mehra til Los Angeles for å gå på skrivekurs for filmmanuskripter. Regissøren skal lære i tre måneder fra forfatter Syd Field før han kommer tilbake for å fortsette på sin neste film.
“Rang De Basanti” har vært utsolgt de fleste steder siden den kom ut og har fått god kritikk, og noe som får ros er nettopp manuskriptet. Det er sikkert derfor Rakeysh har funnet ut at han må til Hollywood for å lære det amerikanere kan lære ham om det å skrive. Forhåpentligvis finnes det andre i samme bransjen som lar seg inspirere av Mehra.