Stor tilfredshet med tannlegene

98 prosent er fornøyde med tannlegen sin. Dette går frem av en undersøkelse som Opinion har utført for Forbrukerrådet. Undersøkelsen viser også at pris i liten grad er avgjørende når vi velger tannlege.
I undersøkelsen oppgir 75 prosent at faglig dyktighet er det viktigste kriteriet når de velger tannlege, etterfulgt av ni prosent som sier at beliggenhet betyr mest og åtte prosent som mener at prisen er det avgjørende. Kun halvparten av de spurte sier at pris spiller inn ved valg av tannlege, og nær 80 prosent sammenligner ikke priser før de går tannlegen.
– Vi er overrasket over at pris i så liten grad har betydning for folk. Samtidig er det viktig å huske på at tannlegetjenester skiller seg fra mange andre tjenester. En tannlegetjeneste har i stor grad karakter av å være en nødvendighetstjeneste. Det er dessuten slik at det i enkelte deler av landet er vanskelig å hevde at man har et tannlegemarked. For mange er valgmulighetene få og tannlegen har i stor grad monopol i sitt område, sier regionsjef Terje Kili i Forbrukerrådet.
Undersøkelsen viser at over 90 prosent ikke vurderer å bytte tannlege. Også de som ikke har fast tannlege er i det store og hele fornøyd – og over 60 prosent sier at de vil gå til den tannlegen de brukte sist.
To av tre av som har fast tannlege synes de får nok informasjon om pris av tannlegen sin. Blant dem som ikke har fast tannlege mener bare halvparten at de får nok informasjon om pris, går det frem av undersøkelsen.
– Tannlegeforeningen og tannlegene kan fortsatt forbedre seg når det gjelder prisinformasjon. Det er også mulig at det ikke er tilstrekkelig kunnskap ute blant forbrukere om at tannlegemarkedet faktisk er liberalisert. I Danmark har man innført en løsning som gir forbrukerne mulighet til å sjekke tannlegens priser på nett. Vi er ikke fremmed for å utfordre Tannlegeforeningen på at de bør lage en tilsvarende løsning i Norge. Dette er i så fall noe vi vil ta med oss videre i våre samtaler med Tannlegeforeningen, sier Terje Kili.