- Prikk på rullebladet hva er det? - 25.08.2006
- Barnets rett til å bli hørt - 31.07.2006
- Hva er konfliktrådet? - 28.06.2006
Alle forbrukere opplever at en vare de kjøper ikke svarer til forventningene. Mange kvier seg imidlertid for å klage på varen fordi man ikke er klar over hva slags rettigheter man som forbruker har i møte med en avvisende selger.
Bestemmelser om dette følger av forbrukerkjøpsloven som gjelder når en privatperson kjøper noe fra en næringsdrivende. Dersom kjøpet er foretatt før 1. juli 2002, gjelder i stede kjøpsloven med omtrent de samme rettighetene som gjelder etter forbrukerkjøpsloven. Jeg vil i det følgende gjøre rede for hovedreglene i forbrukerkjøpsloven.
Hva kan man kreve av en vare?
Varen skal først og fremst være slik du har avtalt med selgeren. Du kan kreve at varen har den kvalitet og de egenskaper som selgeren opplyser. Som oftest har dere imidlertid ikke avtalt noe om bruken, og da skal varen ha samme egenskaper og holdbarhet som en slik ting vanligvis har. Varen skal også oppfylle offentlige sikkerhetskrav og være pakket forsvarlig. I følge loven skal feil som viser seg innen de første seks månedene regnes som fabrikkfeil, med mindre selgeren beviser noe annet.
Dersom varen ikke samsvarer med det du kan kreve av den, sier man at varen har en mangel. Feil som skyldes slitasje eller unormal bruk av varen, regnes ikke som mangel etter loven, og du kan ved slike tilfeller ikke kreve noe av selgeren.
Kjøpers krav ved mangler
Dersom varen har en mangel utløser dette et knippe rettigheter på kjøperens hånd. Du kan kreve at selgeren, uten kostnad for deg, retter feilen. Dersom reparasjonen tar mer enn en uke, har du som regel krav på å få låne en erstatningsgjenstand av selger. Har selger prøvd å rette feilen to ganger uten å lykkes, har du krav på ny vare, eller prisavslag dersom selger ikke kan gi deg ny vare.
For mer alvorlige mangler kan du i stede for å kreve prisavslag, levere varen tilbake til selger og få igjen pengene dine (heve kjøpet). Dersom du har lidt økonomisk tap kan du, tillegg til de ovennevnte rettighetene, kreve erstatning for økonomisk tap, men du har en plikt til å begrense tapet.
Reklamasjonsfrister
For at du skal kunne gjøre dine rettigheter gjeldende ovenfor selger forutsettes det at du melder (reklamerer) fra til selger om feilen innen visse frister. Loven opererer med en relativ og en absolutt reklamasjonsfrist.
Den relative reklamasjonsfristen går ut på at du må melde fra til selger innen rimelig tid etter at du oppdaget at varen har en mangel. Det vil imidlertid alltid være tilstrekkelig å melde fra innen to måneder.
Den absolutte reklamasjonsfristen sier at du uansett må melde fra til selger innen henholdsvis to og fem år etter at du overtok tingen fra selger. Hovedregelen er to år, men fem år dersom varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Femårsfristen gjelder for typisk hvitevarer, tv/stereo, møbler, biler etc.
D u taper ikke din rett til å gjøre mangler gjeldende etter disse fristene dersom selger har handlet grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro.
Merk deg at selger ved ulike former for garantier kan ha gitt deg bedre vilkår enn hva som følger loven.
En annen ting du bør være oppmerksom på er selger ikke kan kreve at du fremlegger kvittering på varekjøpet når du klager over at varen har en mangel. Selger kan imidlertid kreve annen dokumentasjon på at varen er kjøpt nettopp hos han, og når den eventuelt er kjøpt, f. eks en kontoutskrift.