- På bortebane - 02.11.2006
- Afghanere i Norge - 02.11.2006
- Redsel blant afghanerne må ta slutt - 19.10.2006
Et positivt klasseforeldremiljø har god effekt på barnas trivsel og læring. Derfor må det være et prioritert satsningsområde fra skoleverket å jobbe med å formilde dette budskapet på en riktig måte, uten å moralisere eller å støte foreldrene.
Det oppleves stadig at det er vanskelig å få kontakt mellom foreldre på skolen, og spesielt med foreldre med utenlandsk bakgrunn. Både norske og minoritetsspråklige synes det er vanskelig, og begge vil gjerne ha et godt sosialt miljø på bostedet.
Det er viktig for barns oppvekst at foreldre kjenner hverandre og kan støtte hverandre i barnas oppdragelse. Barna kan være sammen med hverandre på fritid og oppleve noe hyggelig, når de leker sammen etter skoletid også.
Foreldre må være flinke til å ta initiativet selv, og være aktive i barnas fritid for å få kontakt og gi positiv respons og tilbakemeldinger til hverandre. Det er et stadig økende problem i skoler med flertallet av elever med innvandrerbakgrunn og få etnisk norske, at foreldre til norske barn er spesielt bekymret for at barna ikke skal få et sosialt miljø med et godt nettverk. Det viser seg at norske foreldre prøver å få kontakt med andre foreldre ved å invitere dem til å være med på felles aktiviteter, f. eks fotball og turer osv sammen med barna sine.
På andre siden er innvandrere også opptatt av at barna skal være sammen med norske barn på skolen og i fritiden for å utvikle språket og bli akseptert i norske samfunnet. Da må noen ta initiativet til å hjelpe foreldre med å komme i gang ved å informere om fordelene ved slik deltakelse i barnas hverdag.
Skolen kan være det beste utgangspunktet i dette arbeidet. Foreldre må bli bevist på ved å gjøre oppmerksom på hvor viktig det er for barnas framtid og oppvekst, at foreldre engasjerer seg og stiller opp for barna sine. Et positivt klasseforeldremiljø har god effekt på barnas trivsel og læring. Derfor må det være et prioritert satsningsområde fra skoleverket å jobbe med å formilde dette budskapet på en riktig måte, uten å moralisere eller å støte foreldrene, og sette i gang gode tiltak.