Venter fremdeles

Det var i fjor vår at Rabia Pervaiz (23) fra Pakistan søkte familiegjenforening med Mohammad Kashif, for andre gang. Tidligere hadde hun, etter 13 måneders venting, fått avslag fordi Kashif ikke oppfylte forsørgerkravet på 169 000 kroner. Før hun søkte på nytt, hadde Kashif skaffet seg en jobb som gjorde at han tjente mer enn det myndighetene krevde.

Da Utrop skrev om saken i oktober, syntes Kashif han hadde ventet lenge nok på å få kona til Norge. Da hadde det gått nesten tre år siden han og Rabia giftet seg. Gjennomsnittlig saksbehandlingstid i UDI for denne typen søknader er sju måneder. Om et par uker har det gått ett år siden Rabia søkte for andre gang.

Politiet sa januar
Siden sist har Kashif vært til intervju hos politiet. Det skjedde i november. Politiet sa at saken skulle være ferdig i januar. Da januar kom, og avgjørelsen etter planen skulle foreligge, kom det i stedet et brev fra UDI med nok et krav som måtte etterkommes før saken kunne ferdigbehandles, slik det het i brevet.

Denne gangen gjaldt det ligningsattest for 2005. Faren til Kashif, Mohammad Iqbal, tok kontakt med ligningskontoret, som sa at ingen får tilsendt ligningsattest før i juli. Nedtrykt over at gjenforeningssaken kunne bli stående på vent hos UDI i et halvt år, kontaktet familien en advokat, som anbefalte dem sende inn lønns- og trekkoppgaver.

Ingen avgjørelse
Etter dette kom det ikke flere forespørsler fra UDI. Ukene gikk og Kashif og familien ventet bare på den endelige avgjørelsen. Så dumpet det et nytt brev fra UDI ned i postkassen til familien på Godlia i Oslo, og det var ikke noen avgjørelse denne gangen heller. Nå ville de i stedet ha skriftlig samtykke for å innhente trygdekontorets vurdering vedrørende Kashifs uførepensjon.
– Vi ble veldig lei oss når vi fikk dette siste brevet i mars. Vi trodde lønns- og trekkoppgavene var det siste UDI behøvde, sier en nedtrykt Mohammad Iqbal.

Utilgjengelig saksbehandler
Han betegner situasjonen som håpløs og skjønner ikke hvorfor ikke UDI på et tidligere tidspunkt kunne fortalt at de behøvde samtykke til å innhente opplysninger fra trygdekontoret, sånn at saksbehandlingen kunne gått raskere.

– Har de som jobber i UDI lært dette, eller er de bare ute etter å irritere folk? spør Mohammad Iqbal oppgitt.

Minst fire ganger har ringt til UDI og forsøkt å få snakke med saksbehandleren.
– Jeg har ennå ikke fått snakket med henne. Svarene jeg får når jeg ringer er at hun ikke har tid, eller sitter i et møte. En gang snakket jeg med en gutt som sa henvendelsen måtte gå gjennom en advokat, for deretter å legge på røret, forteller Mohammad.

Undersøker saken
Underdirektør i oppholdsavdelingen i UDI, Åse Ulvin, sier hun vil undersøke hvorfor ikke faren til Kashif har fått snakket med saksbehandleren de gangene han har ringt UDI.
– Dersom han ønsket å snakke med saksbehandleren angående brevet om ligningsattesten, burde han fått lov til det. Dersom en søker eller referanseperson ønsker å formidle nye opplysninger i en sak, må dette skje skriftlig. Gjelder det saksbehandlingstider, er det de som tar imot telefonen, som kan svare best på det, sier Ulvin i en kommentar til Utrop.

Vil ikke spå
– I oktober uttalte du til Utrop at Rabia og Kashif kunne forvente å få en avgjørelse før jul. Det er fire måneder siden….
– Det har tatt noe lenger tid. Vi oppdaget at vi måtte undersøke en del flere ting.
– Kjente dere ikke til disse tingene i oktober?
– Nei, det var sånt som ble oppdaget underveis.
– Hvorfor har dere brukt så lang tid i denne saken? Ektemannen i Norge oppfyller jo forsørgerkravet nå….
– Jeg kan verken kommentere årsinntekten hans eller andre konkrete sider ved denne saken. Reglene om taushetsplikt forhindrer meg fra det.
– Hadde dere ikke kunnet forkortet saksbehandlingstiden ved å be om samtykke til å innhente opplysninger vedrørende herboendes uførepensjon på et tidligere tidspunkt?
– Det er godt mulig. Men det er først når man dukker ordentlig ned i en sak at man finner ut hvilke opplysninger man trenger. Det er ikke alltid det er behov for å innhente de opplysningene du nevner der
– Har du noe å si til familien som venter på en avgjørelse?
– Jeg har ikke noe problem med å forstå frustrasjonen deres. Vi har brukt lenger tid enn normalt i denne saken. Lang saksbehandlingstid tærer på kreftene og humøret til dem som venter.
– Når kan de forvente en avgjørelse…?
– Nei, det vil jeg ikke spå noe om, svarer Åse Ulvin.