Pass deg for kosmetisk kirurgiske klinikker

Statens helsetilsyn og Forbrukerombudet har funnet mange brudd på regelverket i en felles kontroll av markedsføringen av kosmetiske inngrep.
Aksjonen rettet seg mot et tilfeldig utvalg private klinikker. Blant de registrerte bruddene er bruk av før- og etterbilder, tilbud om kreditt eller forbrukslån, markedsføring som spiller på og drar nytte av holdninger i samfunnet om at man skal se ut på en bestemt måte, og manglende informasjon om forbrukerens rettigheter ved eventuell feilbehandling.
Av 32 undersøkte klinikker har Forbrukerombudet og Statens helsetilsyn funnet brudd ved 16.
– Markedsføring av helsetjenester skal være forsvarlig, nøktern og saklig. Dette er spesielt viktig fordi markedsføringen av kosmetisk kirurgi blant annet retter seg mot personer som i utgangspunktet kan ha problemer med eget selvbilde. Vi finner det derfor alvorlig at halvparten av de undersøkte klinikkene bryter loven på dette området, uttaler direktør Lars E. Hanssen i Statens helsetilsyn.