- Bare litt, men ikke helt? - 19.10.2006
- Fra familiebesøk til ekteskap - 05.10.2006
- Når vokterne blir drapsmenn… - 21.09.2006
I Stovner bydel er det nærmere 50 % av befolkningen som har minoritetsbakgrunn. Denne gruppen har litt andre matvaner enn etniske nordmenn, og må reise til Grønland for å handle mat. De familier som ikke har bil, må da ta t-banene og kanskje bære på en 10 kg sekk med ris hjem. Den lokale Rimi eller Rema 1 000 har ikke tatt innover seg at kundene har andre behov. Jeg var nylig i en butikk på Stovner med en hel seksjon dyremat. Mens kanskje 5-6 % i en bydel har dyr, så er det altså en hel seksjon med dyremat, mens det bor 50 % minoritetsgrupper, så har ikke butikkene et mangfold av matvarer. Flere og flere innvandrerbutikker åpner nå i bydelene fordi markedet er ganske stort på grunn av nærheten til kundene.
Det er feil å si at noen innvandrergrupper er opptatt av status, og gull og BMW er symbol på status. Men sjelden har vi har sett noe reklame rettet mot denne gruppen. Posten reklamerer (oppfordrer) til å skrive mer brev, men har ikke tatt innover seg at de som skriver mest brev og sender pakker er jo innvandrere til sin familie eller slekt i hjemlandet og bruker mye mer penger på Posten enn etniske nordmenn! Eller ta f.eks banker. Innvandrere overfører penger til hjemlandet og må bruke opp til 160 kr for hver transaksjon. Nye aktører har oppdaget markedet, mens bankene taper penger på å ikke satse på innvandrere.
I økende grad er det flere og flere som vil nå fram til innvandrere. Tine melk med en egen inkluderende reklame og Grandiosa pizza er to eksempler. I den nyeste reklamen for Lørdagspizza er det en innvandrer som også er med. Men Grandiosa inneholder svinekjøtt og ellers er det ikke halal kjøtt som brukes, og å markedsføre svinekjøtt for muslimer er absurd, men det er nå ikke alle innvandrere som er muslimer heller.
Næringslivet taper store penger på å ikke satse på innvandrere.