Analfabete småunger

Onsdag 30. august 2006 leste jeg følgende i Aftenposten Aften: ”Flere 6-åringer kan ikke norsk ved skolestart”. Er det mulig, tenkte jeg.

Journalisten skriver at i fjor var 2 000 av i alt 5 500 elever på 1. trinn minoritetslever. Jeg lurer virkelig på hva hun, journalisten, legger i ordet minoritetselever. Uansett. 1 445 av de 2 000 fikk særskilt norskopplæring. Det er bortimot 75 %, sånn ca.

Men det jeg vil vite er, hvor mange av de 2 000 barna med etnisk minoritetsbakgrunn, som begynte på skolen i fjor høst, er født og oppvokst i Norge? Hvor mange har gått i barnehage? Hvor mange har vokst opp i områder hvor de har hatt mulighet til å leke med andre barn som har etnisk norske foreldre? Kan foreldrene til disse barna med etnisk minoritetsbakgrunn god nok norsk? Hvor mye utdanning har foreldrene? Tenker du hva dette har noe å gjøre med hvorvidt de kan norsk? En del faktisk, men jeg har dessverre ikke plass til å legge ut om det her.

Anbjørg Bakken, journalisten som har skrevet den aktuelle artikkelen bruker ordet ”flere” til å fortelle oss hvor mange 6-åringer som ikke snakker norsk ved skolestart. Ærlig talt. Dette sier meg ingenting bortsett fra at det er mer enn èn unge med ”minoritetsbakgrunn” som ikke snakker norsk ved skolestart, i Oslo.

”Kan ikke norsk” betyr vel at de ikke kan et eneste ord norsk, eller ikke kan formulere en eneste setning. Og jeg tviler sterkt, veldig sterkt, på at det gjelder mange.

Min teori er at, hvis de tallene finnes, så er det snakk om så få at det hadde ikke blitt noen sak hvis de hadde blitt brukt i artikkelen. Derfor bruker man ordet ”flere”. Men du må gjerne motbevise meg.

NB! Kommentaren er skrevet
31. august 2006. Aftenposten Aften kan ha skrevet oppfølgingssaker i mellom tiden.