Angrerett ved kjøp via Internett

Når du handler over Internett, har du i henhold til angrerettloven en frist på 14 dager hvor du har rett til å gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn. Det betyr at du kan sende tilbake varen og få tilbake pengene. Loven gjelder alle typer salg via internett, også privat lån som ytes via telefon eller Internett.
14 dager fristen regnes som hovedregel fra du mottok varen eller tjenesten, forutsatt at selgeren har oppfylt sin lovpålagte opplysningsplikt og angrefristskjema er mottatt. Dersom du ikke har fått alle opplysningene du har krav på, er angrefristen tre måneder! Dersom det ikke følger med angreskjema, er fristen ett år.
Angreretten går tapt dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde. Angreretten gjelder ikke når den samlede kjøpesum (inkludert frakt- og tilleggskostnader) under kr 300. Videre er visse varer unntatt fra angreretten. Dette gjelder dersom varen har en slik beskaffenhet at den raskt forringes fysisk, varer hvor selve leveringen medfører at varen ikke kan tilbakeleveres, eller dersom du har kjøpt et lyd, bilde- eller dataprodukt (CD, DVD, dataprogram, osv.) og har brutt forseglingen. Med forsegling menes også teknisk plombering. Det må fremgå klart og tydelig at angreretten bortfaller ved brudd på forseglingen.
Nettbutikken skal opplyse om angreretten på sin hjemmeside. Etter at kjøpet er gjort, og senest ved leveringen, skal nettbutikken i tillegg gi deg skriftlig informasjon om at du har angrerett, hvordan angreretten kan utøves og hva som vil skje dersom du benytter deg av din angrerett. Du skal få denne informasjonen på en slik måte at du kan lagre den. Det er nettbutikken som må bevise at informasjonsplikten er overholdt. Angrefristens lengde varierer i de ulike landene, men skal minst være 7 dager. Fristen begynner å løpe den dagen du mottar varen, eller ved kjøp av en tjeneste samme dag som kjøpsavtalen inngås. Dersom nettbutikken ikke gir deg skriftlig informasjon om angreretten er fristens lengde 3 måneder. I land utenfor EU/EØS-området har du ingen lovpålagt angrerett. I disse tilfellene er du bundet av den avtalen du inngår ved kjøpet.
(Kilde: Forbrukerrådet)