Offside fikk Sølvbjørnprisen i Berlin

Fem dager før innspillingen var ferdig, avdekket en journalist hvilke stort navn som sto bak filmprosjektet. For myndighetenes del var det for sent å stoppe filmen.
Filmen Offside har vakt stor internasjonal oppmerksomhet, men kan ikke bli vist på kino i Iran. Er det ikke rart at ditt publikum som vil kjenne og forstå konteksten bedre enn alle andre i verden ikke får sett filmen? Panahi smiler lurt
–Hvem sier at de ikke får sett filmen? Filmen var distribuert over hele Iran tjue dager før VM. Alle som har vært interessert har sett piratkopiene i private hjem.

Velsigner
piratkopiering
Iranske regissører i verdensstjerneklassen er trolig de eneste som velsigner piratkopiering i dagens filmverden.
Dine skuespillere er foran kamera for første gang. Er det ikke veldig vågalt å satse på amatører slik du gjør?
– Overhodet ikke. Vi testet ca 6.000 personer før vi endte med de som spiller i filmen. Når en skuespiller ikke leverer, er det regissøren og ikke skuespillerens inkompetanse. For alle kan spille dersom de får tildelt den riktige rollen. Det handler nemlig ikke om å spille en annen person, men seg selv. Først da oppleves det som ekte.

Feministisk
Dine siste fire filmer har hatt et feministisk perspektiv. Hva er det du prøver å formidle?
– Jeg er ikke en politisk, men samfunnsorientert filmskaper og mine filmer er historisk dokumentasjon. Akkurat nå er Iran et mannsdominert samfunn som diskriminerer kvinner, slik har det ikke alltid vært. I den siste scenen gråter en ung jente over tapet av sin venninne. Historien hun formidler er fra VM-kvalifiseringen i 2002. Iranske kvinner ble nektet adgang til kampen mellom Iran og Japan mens japanske kvinner fikk se kampen. Det ble det opptøyer av. Den kvinnelige fansen ble slått og arrestert. Soldater og helikoptre inntok protestarenaen. Sju mennesker ble drept.Seks av de har blitt vist med navn og bilde i media.
– Ryktene sier at den syvende personen var en av de modige jentene som klarer å komme seg inn i Azadi stadion ukledd som gutt. Jeg følte at hennes stemme måtte høres. Dette var derfor min hyllest til henne.