Tamilene på Jaffnas fot

S.K. Maya
Latest posts by S.K. Maya (see all)

Sir Hugh Cleghorn skrev i juni 1799 til Britisk regjering: ”To forskjellige nasjoner fra gammel tid har delt øya mellom seg. Singalesere bor i interne deler av landet i sør og vest og Malabarene (tamiler) i nord og øst. Disse to nasjonene har helt forskjellige religion, språk og kultur.”
Det finnes flere arkeologiske bevis for at nord og østlige delene av øya er tamilenes tradisjonelle hjemland. Sri Lankas konstitusjon anerkjenner at det er majoritet av tamilene i nord- og øst provinser.

Europeere som gjorde øya til èn administrativ enhet, nå værende Sri Lanka delte denne i ni provinser for administrative årsaker. Provinsgrensene ble tegnet med hensyn til innbyggernes tradisjonelle bosted basert på etnisitet.
Tamilenes tradisjonelt hjemland, ble nå to provinser i Ceylon. Singalesiske områder ble delt i to provinser.
Når tamilene skulle dele makten med den singalesisk-dominerte sør, trengtes de to tamilske provinsene forent under et felles administrativt plattform. Der ble også undertegnet en avtale mellom tamilene og singalesere (såkalt Banda-Chelva avtale i 1957 om maktfordeling) som er også et bevis på dette. Denne avtalen ble ikke implementert av singalesiske ledere.

Videre ble det undertegnet en avtale mellom den singalesiske presidenten, J.R.Jeyewardane og indiske statsministeren Rajiv Gandhi (1987) hvor provinser nord og øst skulle bli slått sammen. Denne avtalen var mellom to statshoder og foregikk uten tamilenes samtykke. Selv denne avtalen anerkjente at begge de to provinsene skulle bli slått sammen for en varig løsning.
Men, singalesiske ledere i sør, intellektuelle og byråkratiet har lenge satt i gang kolonisering av tamilske områder med statlig støtte med den hensikt å forandre demografien i de ressursrike provinsene i øst.

I slutten av 1987 ble nord- og øst provinsene slått sammen midlertidig og det ble opprettet regional selvstyre for alle regionene. Denne midlertidige sammenslåingen skulle bli permanent etter en folkeavstemning i øst. Dette har vært utsatt av samtlige presidentene grunnet den urolige situasjonen i området og tamilene har protestert at de intern fordrevne måtte bli gjenbosatt før en eventuell folkeavstemning kunne skje.
Det er også synlig at flere singalesiske bosettinger har kommet i provins øst i form av forskjellige prosjekter, antageligvis for å svekke tamilenes majoritet i provinsen.

Dette kunne ikke skje i nord provinsen da ”land fordelingsloven” kalt Thesavalamai (en sedvane lov som ble integrert i Roman Dutch Low, også ble brukt videre av de engelske kolonimaktene) som hadde eksistert lenge hadde allerede regulert fordelingen av landområdene til eierne.
En folkeavstemning i øst kan ikke være rettferdig når området er kolonisert med den hensikt å frata det tamilske hjemlandet fra tamilene, mener tamilske politikere.
Det er i denne situasjonen, Sri Lankas høyesterett ga medhold i oktober i år at sammenslåing av nord og øst var lovstridig og brøt med konstitusjonen, også samtlige regjeringene siden 1987 har utsatt prosessen på grunn av sikkerhetssituasjonen i landet.

Tamil National Aliance (TNA) er tamilenes politiske opprop på parlamentet på Sri Lanka. TNA hadde gitt et ultimatum til regjeringen og sittet i protest i parlamentsamlingene siden oktober, krevde at regjeringen måtte offentliggjøre sitt standpunkt om permanent sammenslåing av nord og øst før 7. november.
Statsministeren, Ratnasiri Wickramanayake kunngjorde 7. november at regjeringen hadde ingen makt til å overprøve høyesteretts bestemmelse og regjeringen står nå igjen med to alternativer. De kan dele nordøst i to og opprette to individuelle administrative enheter eller endre loven slik at det blir ikke-lovstridig å slå sammen permanent.

Parlamentarisk leder for TNA, R. Sampanthan mener at sammen med opposisjonens koalisjon og TNA kan regjeringskoalisjonens største parti (SLFP) kan få flertal for å vedta en permanent sammenslåing. Også han argumenterer med referanser til 1969 Wien Konvensjonen om lov om internasjonale avtaler at en stat ikke kan skylde på grunnloven for å ikke gjennomføre en avtale med en annen stat.

Her viser han til avtalen Sri Lanka har undertegnet med India i 1987 og senere, at denne ikke legger noen kriterier for å opprette èn administrativ enhet for nordøst som en provins. Så påpeker han at daværende president og indiske statsministeren som skrev under på avtalen lovet at det ikke skulle bli holdt noe folkeavstemning. Det er også nåværende presidentens plikt å oppfylle Sri Lankas forpliktelser internasjonalt.
Sampanthan er også bestemt på at et hvert initiativ til splittelsen av nordøst vil svekke fredsprosessen alvorlig og fortsettelsen av en slik flytende situasjon vil ødelegge muligheten for en fredelig løsning for alltid.

Før hele øya Ceylon ble underlagt engelsk koloni i 1818, hadde det vært to land på øya med sine avklarte landegrenser. I 1833 ble hele øya gjort til en administrativ enhet og nye provinsgrenser ble tegnet. I dag består tamilenes hjemland av to provinser under konstitusjon og grunnloven i Sri Lankas republikk som en Singala – buddhistisk stat som ikke beskytter minoritetenes rettigheter. Tamil nasjon ble overlatt til singalesernes nåde da postkoloni konstitusjonen ble formet av Lord Soulberry, unntatt den ”privy council” modell av 1963 som gjorde Dronningen av England til statsoverhode og som beskyttet minoritets rettigheter. Tamiler og andre minoriteter kunne anke til den engelske Privy Council dersom justissystemet i Ceylon feilet å sikre rettighetene.

Den republikanske konstitusjonen som erstattet Soulberry-konstitusjon, konsoliderte alle rettighetene til Singala-buddhister og ekskluderte tamilene og andre minoriteter fra all form for maktfordeling. Den fjernet også mulighet for anke saker i Privy Council.
Den også understøttet avvisning av tamilenes krav om rett til selvbestemmelse, regional selvstyre og det tamilske språket som offisiell språk i nordøst provinsen. Da endringer i konstitusjon ble vedtatt av parlamentet i 1970, stemte tamilene mot dette. Fra nordøst provinsene var på hele 84 % som stemte i mot. Dette gjør at det tamilske hjemlandet, Tamil Eelam blir med overlegg okkupert av Sri Lanka i 1972.

Ifølge FN-erklæringen om selvstendighet til land og folk fra kolonimaktene (G.A. Resolusjon 1514 av 1960), prosessen til frihet er ustoppelig og ”irreversible” og alle folk har en ufravikende rett til fullstendig frihet, den utøvelse av deres selvbestemmelsesrett. Dette gjelder også tamil nasjonen fordi okkupasjon av Tamil Eelam er en fortsettelse av kolonisering som ble gjort av de europeiske maktene.