- Eksepsjonell pianist med usedvanlig bakgrunn - 17.04.2008
- Manuela – en ærlig jurist - 21.02.2008
- Statistisk sett norsk - 01.02.2008
– Ja vi har fått sterk kritikk i denne saken og må bare beklage sier Tove Strand, direktør på Ullevål universitetssykehus.
– Hvorfor gikk dere ut og støttet ambulansepersonalets utsagn så tidlig som dere gjorde?
– Det som skjedde var at de som svarte først forholdt seg til ambulansepersonalet, og mente det var riktig. Da fylkeslegen sa at han vil granske hendelsen og beslutta politietterforskning, kunne vi ikke snakke med vitner lenger.
– Du var ikke på jobb den dagen, og ut fra helsetilsynets rapport er det tydelig at dette var rasisme. Vil dette endre sykehusets syns på rasisme?
– Alle på Ullevål er lei seg for det som har skjedd. Vi har ca. 9000 ansatte og jobber kontinuerlig med verdier. Vi jobber sterkt for det flerkulturelle arbeidsmiljøet vi har på Ullevål og ser hvor verdifullt det er for oss når hver 5. pasient har flerkulturell bakgrunn.
– Har dere hatt henvendelser fra ansatte?
– Vi er i god dialog med de ansatte, men har hatt mange henvendelser fra pasienter. Pasienter som sier de ikke kjenner seg igjen og gir Ullevål ros for måten de ble behandlet på av sykehuspersonell og vi har de som har ringt inn og fortalt egne erfaringer med rasismeproblematikken.
– Hva gjør sykehuset med disse henvendelsene?
– Vi behandler dem som enhver annen klagesak. Det gledelige for oss er vel at det flertallet av de som har ringt har gitt oss positive tilbakemeldinger.
– Kan hendelsen betraktes som positiv eller negativ for Ullevål?
– Dette har ikke vært positivt for familien det gjelder eller for Ullevål, men den har satt i gang en debatt som på sikt vil kunne være positivt. Og det er godt det. At folk engasjerer seg, avslutter Ullevål-direktøren.