Mer informasjon og bedre service til brukere

delingsdirektør Karl Erik Sjøholt i Utlendingsdirektoratet (UDI)
Latest posts by delingsdirektør Karl Erik Sjøholt i Utlendingsdirektoratet (UDI) (see all)

Hovedregelen i norsk lovgivning er at utenlandske borgere, som søker om norsk statsborgerskap, må gi opp sitt tidligere statsborgerskap. Unntak for denne regelen kan gjøres i tilfeller hvor opprinnelseslandets lovgivning tilsier at det ikke er mulig, eller når det er svært vanskelig eller kostbart å bli løst fra det tidligere statsborgerskapet.

Statsborgerloven gir retningslinjer i forhold til erverv av norsk statsborgerskap, men det er utlendingsmyndighetene som avgjør om søkeren må løses fra tidligere statsborgerskap, eller kan ha dobbelt statsborgerskap.

Under saksbehandlingen av søknad om norsk statsborgerskap informerer UDI søkeren når vedkommende skal sørge for å bli løst ut fra sitt opprinnelige statsborgerskap. Et ledd i saksbehandlingen er å få en bekreftelse på at søkeren ikke lenger har et annet statsborgerskap. Når dette er gjort kan UDI fullføre saksbehandlingen og innvilge norsk statsborgerskap.

Avhengig av opprinnelseslandet og av søkerens type oppholdstillatelse i Norge (for eksempel om søkeren har flyktningstatus), kan likevel noen søkere beholde sitt tidligere statsborgerskap og få norsk statsborgerskap i tillegg. Andre søkere kan ikke få norsk statsborgerskap før det er dokumentert at de ble løst ut fra tidligere statsborgerskap.

Vi har forståelse for at regelverket for statsborgerskap kan virke komplisert for søkere. UDI er derfor opptatt av å gi god informasjon til søkere om disse reglene, både i forkant av en søknad og under søknadsbehandlingen.

For å imøtekomme behovet for informasjon arbeider vi kontinuerlig med forbedring av informasjons- og servicenivået overfor søkere.

Den siste tiden har vi forbedret informasjonen på våre internettsider, og styrket bemanningen i opplysningstjenesten og i UDIs servicesenter.

Dette har bidratt til kortere ventetid på telefonhenvendelser og på personlig betjening i servicesenteret. I 2008 vil vi fortsette å legge vekt på vår kontakt med brukere, og arbeide videre med tilpasning og forbedring av våre tjenester.