- En svunnen tid - 01.10.2008
- Staten er blendahvit - 19.09.2008
- IMDi milevidt foran UDI - 18.09.2008
Ifølge ISNA viser 1 prosent av fødsler en viss grad av seksuell tvetydighet, omtrent ett i hver hundre fødsler. Mellom 0,1 % og 0,2 % av fødsler er tvetydig nok til å bli gjenstand for spesialisert medisinsk hjelp, inkludert kirurgi for å skjule den seksuelle tvetydighet.
Avvik blir tabu
Marit Rasmussen jobber med sitt doktorgradsprosjekt «De usynlige intersex-barna». – Interseksualitet er vår tids tabu, mener hun og etterlyser større åpenhet og varsomhet fra det norske helsevesenet. I land som India oppfatter man seksuell avvik og avvik generelt som noe positivt. Det finnes flere eksempler på mirakelfødsler hvor deformerte barn blir opphøyet til guder. Alle husker vel den indiske jenta som var født med fire armer og bein som ble sett på en reinkarnasjon av guden Shiva. Interseksualitet er et begrep som ble adoptert av moderne medisin i 20-tallet. Mange intersex-barn med uklare ytre genitalier har hatt sine genitalia kirurgisk endret til å likne enten mannlige eller kvinnelige kjønnsorganer. Som regel til kvinnelig kjønnsorganer siden det er lettere å konstruere en vagina, understreker Marit Vaula Rasmussen stipendiat ved Institutt for sosialantropologi i Bergen. – Det er riktig at man tidligere tok utgangspunkt i hva som kirurgisk var mulig. Da det sjeldent lot seg å operere barnet til å bli en gutt, ble de aller fleste av disse barn kjønnsvalgt og oppdratt som jenter. Det teoretiske utgangspunkt for denne praksis var at barn er født kjønnsnøytrale og at kjønnet blir preget av den kjønnsspesifikke oppdragelse foreldre gav barnet de første 2 år, sier barnepsykiater Trond Diseth. Han er overlege ved Rikshospitalets barne- og ungdomspsykiatriske seksjon.
Irreversibelt inngrep
– Det er veldokumentert at leger har holdt barnets kjønnstvetydighet skjult for barnet og foreldrene. Den vanlige praksisen er at helsepersonell i råd med foreldrene opererer barna umiddelbart etter fødselen for å fysisk korrigere kjønnet på barnet. Nyere undersøkelser viser at flere av dem opplever seinere at de er fanget i feil kropp, sier Rasmussen. – Kirurgien er i mange tilfeller irreversibel og praksisen bør opphøre. Helsepersonell og foreldrene bør vente med slike inngrep til de har kartlagt barnets kjønnsidentitet. – Sexorganet sitter tross alt i hodet, stadfester hun. – Jeg er også forsker på området og med dagens behandlingsprotokoll opprettholdes ikke verken tabuer eller hemmelighold, og barnet opereres til sitt riktige kjønn, hevder Trond Diseth.
Det tredje kjønnet
Intersex er et relativt nytt ord men interseksualitet er eldgammelt. Interseksuelle ble tidligere omtalt som hermafroditter, men nå har man gått bort fra det. Ordet hermafroditt kommer fra den greske kombinasjonen av navnet Hermes og Afrodite som begge er guder i gresk mytologi. Den mest utbredte myten om Hermafroditisme er at sønnen til Hermes og Afrodite forelsket seg i en havfrue. I deres sterke begjær til hverandre smelter de sammen til ett individ med begge kjønns attributter. Tidlig bibelske tolkere mente at Adam begynte sin tilværelse som hermafroditt og at han deltes i to individer, mann og kvinne, først etter at han falt i unåde. Filosofen Platon skrev at det opprinnelig fantes tre kjønn; mann, kvinne og hermafroditt, men det tredje kjønnet døde ut etter hvert. Forskjellige kulturer har i all tid levd side om side med det tredje kjønnet. I de jødiske lovtekster som Talmud og Tosefta finner man utstrakt regulering av interseksuelle mennesker. Hermafroditter kunne i likhet med døtre ikke arve faren, og de måtte i likhet med menn holde seg atskilt fra kvinner og avstå fra å barbere skjeggveksten. Jødisk lov kunne på denne måten innlemme interseksuelle i samfunnet. I antikken og særlig under Romulus tid trodde man at interseksuelle var et ondt varsel om nedgangstider. De ble dermed beordret drept for å avverge eventuelle kriser.
Verdsette mangfold
– I vår kultur er det å kunne plassere hverandre som kjønn svært viktig, og de som ikke kan settes i bås oppfattes ofte som et avvik. Vesten har et veldig sterkt tokjønns begrep, sier Rasmussen og forteller at India, som første stat i verden, innførte 2005 et system med tre kategorier for kjønn i passet: M, F og E for evnukk. En evnukk er en interseksuell person som gjennomgår penisamputasjon og som i praksis lever i det vi oppfatter som tradisjonell kvinnelig rolle. Norge på sin side er et av få land i verden som har et system med kjønnet personnummer: det tredje siste tallet er partall for kvinner og oddetall for menn. Hvert år fødes 10-12 norske barn med trekk som gjør det vanskelig å fastsette om de er gutter eller jenter. Kjønnsorganene er misdannede, og noen av barna har kjønnskromosomfeil. Praksisen i det norske helsevesenet har ført til at ca. 1-2 barn i året gir uttrykk for at de lever i feil kropp (gutt i jentekropp). – Praksis har endret seg de siste 15 årene. Dagens praksis baseres på at et barn ikke er født kjønnsnøytralt men med et kjønn (enten gutt eller jente). Et nyfødt barns hjerne er genetisk og hormonelt preget i fosterlivet for senere uttrykk for kjønnsidentitet. Utfordringen vår i dag er derfor å finne ut hvilket kjønn barnet er født som og dermed operere, behandle og oppdra barnet i overensstemmelse med dette og ikke utfra kjønnsorganet, sier Trond Diseth.